Luottamus : pohja yhteisopettajuudelle
Hyvärinen, Jenni (2019-04-17)
Hyvärinen, Jenni
J. Hyvärinen
17.04.2019
© 2019 Jenni Hyvärinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201904191509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201904191509
Tiivistelmä
Perusopetuksen opetussuunnitelma määrittelee reunaehdot, joiden mukaan opettajan tulee järjestää opetuksensa. Vuonna 2014 laaditussa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa sanotaan, että sivistykseen kuuluu yhtenä osana yhteistyö. Opetus tulee nähdä kokonaisuutena, joka rakentaa tarvittavaa yleissivistystä luoden samalla pohjaa elinikäiselle oppimiselle. Opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjen tavoitteiden toteuttaminen edellyttää suunnitelmallista yhteistyötä, ja tavoitteiden toteutumisen arviointia. (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, 2014.)
Tässä kandidaatintutkielmassa keskityn tutkimaan opettajien toteuttamaa yhteistyön muotoa, yhteisopettajuutta. Työ on kirjallisuuskatsaus, jossa tuon esiin ajankohtaista tietoa yhteisopettajuudesta, sen eduista sekä yhteisopettajuudessa esiintyvästä luottamuksesta. Aloitan esittelemällä opettajan työhön liittyviä ajankohtaisia asioita yhteistyön näkökulmasta, ja samalla tarkastelen yhteistyön etuja. Tämän jälkeen tarkastelen, millaisia valmiuksia nykyajan opettajalta edellytetään, ja miten ne kytkeytyvät yhteistyöhön. Yhteisopettajuuden esittelen opettajien yhteistyömuotona. Tuon ilmi erilaisia tapoja toimia yhteisopettajuudessa. Tästä pääsen yhteisopettajuuteen vaikuttaviin tekijöihin: koulukulttuurin ja opettajakulttuurin tarkasteluun, ja luottamukseen. Luottamus liittyy kiinteästi yhteisopettajuuteen. Käsitteen määritelmässä tuon esiin, millaisia piirteitä luottamukseen liittyy. Lopuksi keskityn tarkastelemaan, millainen prosessi luottamuksen rakentaminen on, ja miten vuorovaikutus liittyy luottamukseen.
Yhteisopettajuus ilmeni tutkimuksessani monielementtiseksi käsitteeksi. Sen toteuttamiseen vaikuttavat käsitys opettajuudesta ja koulukulttuuri, jotka taas saavat vaikutteita ympäröivästä maailmasta. Luottamus saa yhteistyön toimimaan dynaamisesti, eli myös yhteisopettajuudessa on kiinnitettävä huomiota luottamuksen luomiseen ja ylläpitoon. Yhdeksi tärkeäksi tekijäksi yhteisopettajuuden kannalta nousi opettajankoulutus. Opettajankoulutuksella voidaan vaikuttaa siihen, millaisia valmiuksia tulevaisuuden opettajat saavat ja miten he toteuttavat opettajan työtään.
Tässä kandidaatintutkielmassa keskityn tutkimaan opettajien toteuttamaa yhteistyön muotoa, yhteisopettajuutta. Työ on kirjallisuuskatsaus, jossa tuon esiin ajankohtaista tietoa yhteisopettajuudesta, sen eduista sekä yhteisopettajuudessa esiintyvästä luottamuksesta. Aloitan esittelemällä opettajan työhön liittyviä ajankohtaisia asioita yhteistyön näkökulmasta, ja samalla tarkastelen yhteistyön etuja. Tämän jälkeen tarkastelen, millaisia valmiuksia nykyajan opettajalta edellytetään, ja miten ne kytkeytyvät yhteistyöhön. Yhteisopettajuuden esittelen opettajien yhteistyömuotona. Tuon ilmi erilaisia tapoja toimia yhteisopettajuudessa. Tästä pääsen yhteisopettajuuteen vaikuttaviin tekijöihin: koulukulttuurin ja opettajakulttuurin tarkasteluun, ja luottamukseen. Luottamus liittyy kiinteästi yhteisopettajuuteen. Käsitteen määritelmässä tuon esiin, millaisia piirteitä luottamukseen liittyy. Lopuksi keskityn tarkastelemaan, millainen prosessi luottamuksen rakentaminen on, ja miten vuorovaikutus liittyy luottamukseen.
Yhteisopettajuus ilmeni tutkimuksessani monielementtiseksi käsitteeksi. Sen toteuttamiseen vaikuttavat käsitys opettajuudesta ja koulukulttuuri, jotka taas saavat vaikutteita ympäröivästä maailmasta. Luottamus saa yhteistyön toimimaan dynaamisesti, eli myös yhteisopettajuudessa on kiinnitettävä huomiota luottamuksen luomiseen ja ylläpitoon. Yhdeksi tärkeäksi tekijäksi yhteisopettajuuden kannalta nousi opettajankoulutus. Opettajankoulutuksella voidaan vaikuttaa siihen, millaisia valmiuksia tulevaisuuden opettajat saavat ja miten he toteuttavat opettajan työtään.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]