Luokkayhteisön positiiviset vaikutukset maahanmuuttajataustaisten oppilaiden sopeutumiseen
Parviainen, Lotta (2019-05-08)
Parviainen, Lotta
L. Parviainen
08.05.2019
© 2019 Lotta Parviainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905091683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905091683
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassani keskityn tutkimaan, onko luokkayhteisöllä — niin opettajalla kuin luokkakavereilla — mahdollisuus vaikuttaa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden sopeutumiseen positiivisesti ja millaisia nämä mahdolliset keinot ovat. Tavoitteenani on, että saisin lisää tietotaitoa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden parissa työskentelyyn, sillä luokanopettajaopintojen antamat tiedot aiheesta ovat olleet hyvin vähäiset. Lisäksi tavoitteenani on, että tutkielmani lukemisen jälkeen niin opettajat kuin muut kasvatusalalla työskentelevät henkilöt näkisivät Suomeen suuntautuvan maahanmuuton erityisesti positiivisena asiana sen sijaan, että se koettaisiin työläänä tai haastavana.
Toteutan tutkielmani kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen avulla pyrin saamaan aiheestani mahdollisimman laajan kokonaiskäsityksen, jotta hyötyisin tutkielmastani mahdollisimman paljon. Sainkin kirjallisuuskatsauksen ansiosta paljon uutta tietoa aiheestani. Uskon, että tutkielmani lukemisesta voisi hyötyä muutkin (tulevat) opettajat, jotka tulevat työskentelemään maahanmuuttajataustaisten oppilaiden parissa.
Tulokset osoittivat, että sekä opettaja että luokkakaverit voivat vaikuttaa myönteisesti maahanmuuttajataustaisten oppilaiden sopeutumiseen. Keinot ovat hyvin moninaisia ja osittain samankaltaisia riippumatta siitä, kummasta näkökulmasta asiaa tarkastellaan. Erityisesti maahanmuuttajaoppilaiden kokema turvallisuuden tunne ja luokan yleinen ilmapiiri koettiin merkityksellisiksi tekijöiksi sopeutumisprosessin kannalta.
Aiheeni ei ole niin mustavalkoinen, mitä tutkielmani antaa ymmärtää. Todellisuudessa maahanmuuttajaoppilaat kohtaavat myös kiusaamista, syrjintää ja häirintää, jotka vaikuttavat negatiivisesti heidän sopeutumiseensa. Tutkielmaa onkin syytä tarkastella sillä silmällä, mitä positiivisia keinoja opettaja voisi itse painottaa niin omassa kuin luokkakavereiden toiminnassa. Kandidaatintutkielmaa on myös mahdollista soveltaa pro gradu -tutkielmaan, jolloin tutkimus voitaisiin toteuttaa esimerkiksi maahanmuuttajataustaisia oppilaita haastattelemalla.
Toteutan tutkielmani kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsauksen avulla pyrin saamaan aiheestani mahdollisimman laajan kokonaiskäsityksen, jotta hyötyisin tutkielmastani mahdollisimman paljon. Sainkin kirjallisuuskatsauksen ansiosta paljon uutta tietoa aiheestani. Uskon, että tutkielmani lukemisesta voisi hyötyä muutkin (tulevat) opettajat, jotka tulevat työskentelemään maahanmuuttajataustaisten oppilaiden parissa.
Tulokset osoittivat, että sekä opettaja että luokkakaverit voivat vaikuttaa myönteisesti maahanmuuttajataustaisten oppilaiden sopeutumiseen. Keinot ovat hyvin moninaisia ja osittain samankaltaisia riippumatta siitä, kummasta näkökulmasta asiaa tarkastellaan. Erityisesti maahanmuuttajaoppilaiden kokema turvallisuuden tunne ja luokan yleinen ilmapiiri koettiin merkityksellisiksi tekijöiksi sopeutumisprosessin kannalta.
Aiheeni ei ole niin mustavalkoinen, mitä tutkielmani antaa ymmärtää. Todellisuudessa maahanmuuttajaoppilaat kohtaavat myös kiusaamista, syrjintää ja häirintää, jotka vaikuttavat negatiivisesti heidän sopeutumiseensa. Tutkielmaa onkin syytä tarkastella sillä silmällä, mitä positiivisia keinoja opettaja voisi itse painottaa niin omassa kuin luokkakavereiden toiminnassa. Kandidaatintutkielmaa on myös mahdollista soveltaa pro gradu -tutkielmaan, jolloin tutkimus voitaisiin toteuttaa esimerkiksi maahanmuuttajataustaisia oppilaita haastattelemalla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31651]