Liikunta lapsen kehityksen tukena
Vörlin, Minna (2019-05-13)
Vörlin, Minna
M. Vörlin
13.05.2019
© 2019 Minna Vörlin. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905151788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905151788
Tiivistelmä
Lasten fyysisen aktiivisuuden tiedetään olevan normaalin fyysisen kasvun ja kehityksen edellytys. Lisäksi se antaa kasvattajalle luontevan mahdollisuuden tukea lapsen psyykkistä kehitystä. Fyysisen aktiivisuuden tunnetaan edistävän myös lasten kognitiivisia toimintoja, motorisia taitoja ja vertaisryhmässä toteutetut liikunnalliset pelit ja leikit opettavat lapselle tärkeitä sosioemotionaalisia taitoja. Kokonaisvaltaisen kehityksen tukemisen lisäksi fyysinen aktiivisuus vaikuttaa myös terveyteen ja hyvinvointiin.
Kandidaatintutkielmani tavoitteena on kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin vastata kahteen tutkimuskysymykseen: millä tavoin liikunta vaikuttaa lapsen kasvuun ja kehitykseen ja miten voidaan tukea liikunnallisen elämäntavan muodostumista? Lapsen kasvu ja kehitys on tässä tutkielmassa jaettu Sääkslahtea mukaillen fyysiseen, motoriseen, kognitiiviseen, psyykkiseen ja sosioemotionaaliseen kehitykseen. Liikunnallista elämäntapaa tarkastellaan niin lapsen, lähimpien kasvattajien kuin koko ympäröivän yhteiskunnankin viitekehyksestä.
Jaakkolan, Liukkosen ja Sääkslahden määritelmän mukaan liikuntakasvatuksen tavoitteena on tukea lasten kokonaisvaltaista kehitystä liikunnan avulla ja pyrkiä luomaan lapselle edellytyksiä omaksua liikunnallisesti aktiivinen elämäntapa. Liikunnallinen elämäntapa muodostuu vähitellen monipuolisen liikunnan avulla kehittyvien liikuntataitojen, myönteisten liikuntakokemusten, pätevyyden tunteen vahvistumisen ja ympäristötekijöiden vaikutuksesta.
Lasten on osoitettu olevan fyysisesti aktiivisimpia silloin, kun heillä on mahdollisuus vapaaseen, omaehtoiseen leikkiin vertaisryhmässään, mutta myös tavoitteellisen liikuntakasvatuksen järjestäminen on tärkeää kaikkien lasten osallisuuden ja liikuntataitojen kehittymisen varmistamiseksi. Erityisesti motorisen kehityksen merkitys korostuu, sillä motoriset taidot ovat yhteydessä lapsen kokonaiskehitykseen ja siten erittäin tärkeä osa uusien taitojen oppimisprosessia. Fyysinen aktiivisuus ja motoriset taidot kehittyvät yhteisvaikutuksessa toisiinsa ja motoriset taidot ovat erittäin tärkeässä roolissa myös liikunnallisen elämäntavan synnyssä.
Kandidaatintutkielmani tavoitteena on kuvailevan kirjallisuuskatsauksen keinoin vastata kahteen tutkimuskysymykseen: millä tavoin liikunta vaikuttaa lapsen kasvuun ja kehitykseen ja miten voidaan tukea liikunnallisen elämäntavan muodostumista? Lapsen kasvu ja kehitys on tässä tutkielmassa jaettu Sääkslahtea mukaillen fyysiseen, motoriseen, kognitiiviseen, psyykkiseen ja sosioemotionaaliseen kehitykseen. Liikunnallista elämäntapaa tarkastellaan niin lapsen, lähimpien kasvattajien kuin koko ympäröivän yhteiskunnankin viitekehyksestä.
Jaakkolan, Liukkosen ja Sääkslahden määritelmän mukaan liikuntakasvatuksen tavoitteena on tukea lasten kokonaisvaltaista kehitystä liikunnan avulla ja pyrkiä luomaan lapselle edellytyksiä omaksua liikunnallisesti aktiivinen elämäntapa. Liikunnallinen elämäntapa muodostuu vähitellen monipuolisen liikunnan avulla kehittyvien liikuntataitojen, myönteisten liikuntakokemusten, pätevyyden tunteen vahvistumisen ja ympäristötekijöiden vaikutuksesta.
Lasten on osoitettu olevan fyysisesti aktiivisimpia silloin, kun heillä on mahdollisuus vapaaseen, omaehtoiseen leikkiin vertaisryhmässään, mutta myös tavoitteellisen liikuntakasvatuksen järjestäminen on tärkeää kaikkien lasten osallisuuden ja liikuntataitojen kehittymisen varmistamiseksi. Erityisesti motorisen kehityksen merkitys korostuu, sillä motoriset taidot ovat yhteydessä lapsen kokonaiskehitykseen ja siten erittäin tärkeä osa uusien taitojen oppimisprosessia. Fyysinen aktiivisuus ja motoriset taidot kehittyvät yhteisvaikutuksessa toisiinsa ja motoriset taidot ovat erittäin tärkeässä roolissa myös liikunnallisen elämäntavan synnyssä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]