Sukupuolen huomioiminen varhaiskasvatussuunnitelmassa |
|
Author: | Valasmo, Hilma1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.3 MB) |
Pages: | 34 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905242066 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : H. Valasmo,
2019
|
Publish Date: | 2019-06-03 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tiivistelmä Kandidaatintutkielmani tavoitteena on selvittää, miten sukupuoli näkyy Opetushallituksen laatimassa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2016). Tavoitteenani on avata sukupuolen merkitystä varhaiskasvatussuunnitelmassa ja sen myötä varhaiskasvatuksessa sekä avata sukupuolen moninaisuuden käsitettä. Tutkimusaineistonani toimii siis Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2016) ja sieltä nouseviin osa-alueisiin liittyvä tutkimuskirjallisuus. Koska varhaiskasvatussuunnitelma on valtakunnallinen ohjeistus siitä, miten varhaiskasvatus Suomessa toteutetaan, keskityn lähinnä kotimaiseen tutkimustietoon. Toteutan tutkimukseni sisällönanalyysina, jossa analysoin sukupuolen näkymistä varhaiskasvatussuunnitelmassa tutkimuskirjallisuuden kautta. Keskiössä ovat 2010-luvulla tehdyt tutkimukset muun muassa luotettavuuden vuoksi. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa sukupuoli näkyy ennen kaikkea arvoissa, jotka pohjustavat kaikkea varhaiskasvatuksen toimintaa. Varhaiskasvatussuunnitelman arvoissa korostetaan vahvasti yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja moninaisuutta. Sukupuolen moninaisuudella tarkoitetaan sitä, että jokainen meistä kokee sukupuolen omalla tavallaan. Moninaisuus voi olla jopa suurempaa sukupuolen sisällä kuin sukupuolten välillä. Varhaiskasvatussuunnitelman mukaan moninaisuutta tulee kunnioittaa. Varhaiskasvatuksessa ilmenee sukupuolittavia käytänteitä muun muassa leikin ohjauksessa, lasten leikeissä ja vuorovaikutuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelma asettaa tavoitteet muun muassa sukupuolisensitiiviselle kasvatukselle. Kasvattajan tulee kiinnittää huomiota tasa-arvoon sekä sukupuolittuneisiin käytänteisiin, kun pohditaan lasten osallisuutta ja kehitetään varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Hilma Valasmo, 2019. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |