Personoinnin toteuttaminen verkko-oppimisjärjestelmissä
Tervo, Erkki (2019-05-28)
Tervo, Erkki
E. Tervo
28.05.2019
© 2019 Erkki Tervo. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905292245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905292245
Tiivistelmä
Personointi on monitieteellinen konsepti, mikä ymmärretään eri aloilla eri tavoin. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia, kuinka personointia voidaan toteuttaa verkko-oppimisjärjestelmissä. Verkko-oppimisjärjestelmät ovat internetin kautta käytettäviä järjestelmiä, joita opiskelijat voivat käyttää ajasta tai paikasta riippumatta opiskelutarkoituksessa ja ne ovat nykyään käytössä monissa kouluissa. Useat näistä käytössä olevista järjestelmistä tarjoavat kaikille oppilaille samat työkalut ja materiaalit huolimatta oppilaan tietotaitotasosta. Personoinnin avulla on mahdollista huomioida oppilaan henkilökohtaiset piirteet ja oppimiseen liittyvät tarpeet. Tässä kirjallisuuskatsauksessa käyn läpi erilaisia tapoja toteuttaa personointia ja tuon esille tapoja, miten personointi näkyy verkko-oppimisjärjestelmissä. Tietojärjestelmien toteuttamaan personointiin liittyy keskeisesti datan kerääminen käyttäjästä ja sen hyödyntäminen personoinnin toteuttamisessa. Keskustelen kirjallisuuskatsauksessa myös mahdollisista ongelmista ja huomioitavista asioista mitä liittyy oppimisjärjestelmien personointiin sekä personoinnin vaikutuksesta oppilaiden oppimisprosessiin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]