Maahanmuuttajataustaisten lasten huomioiminen varhaiskasvatuksessa
Hautamäki, Mikko (2019-06-03)
Hautamäki, Mikko
M. Hautamäki
03.06.2019
© 2019 Mikko Hautamäki. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906112512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906112512
Tiivistelmä
Tutkimukseni lähtökohtana on maahanmuuttajataustaisten lasten varhaiskasvatus. Tutkin mikä on varhaiskasvatuksen vaikutus maahanmuuttajataustaisen lapsen akkulturaatioon. Tarkastelen tutkimuksessani ensiksi maahanmuuttajataustaisen lapsen akkulturaatiota yleisesti, minkä jälkeen tutkin tarkemmin varhaiskasvatuksen ja varhaiskasvatuksen opettajan roolia akkulturaatiossa. Maahanmuuttajataustaisten lasten yhteydessä otan usein käsittelyyn myös lasten vanhemmat, sillä heidän roolinsa ja vaikutuksensa ovat suuret maahanmuuttajataustaisen lapsen hyvinvointiin, akkulturaatioon ja identiteettiin. Tutkimuksessani käyn myös läpi, mitkä ja miten eri asiakirjat velvoittavat maahanmuuttajataustaisten lasten varhaiskasvatuksen toteutuvan.
Maahanmuuttajataustaisten lasten kasvatuksessa merkittäväksi tekijäksi nousee lasten oman kulttuurin arvostaminen ja kulttuurin tunteminen, jotta lapsi kokisi positiivisen integraation, eli kotoutumisen, uuteen maahan. Varhaiskasvatuksen rooli näkyy maahanmuuttajalasten kasvatuksessa erityisesti kielitaidon oppimisessa, sekä syrjintää ehkäisevänä ja tasa-arvoa kehittävänä palveluna.
Maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa varhaiskasvatuksen opettajat ovat Suomessa uudehkossa tilanteessa, sillä maahanmuuttoa on ollut enemmälti vasta viime vuosikymmeninä. Opettajien monikulttuurinen kompetenssi onkin tutkimukseni mukaan monilla varhaiskasvattajilla hataralla pohjalla, sillä maahanmuuttajien kasvattamisesta ei ole ollut aiempaa kokemusta. Monikulttuurisen otteen saaminen vaatiikin opettajilta erityisesti oman kasvatuskulttuurin kyseenalaistamista, sillä usein varhaiskasvattajat ovat toteuttaneet hyvin yksikulttuurista kasvatusta.
Tutkimukseni pohjautuu suomalaiseen ja kansainväliseen varhaiskasvatusta, lapsuutta ja maahanmuuttoa koskevaan aineistoon ja tutkimus on tyypiltään kirjallisuuskatsaus.
Maahanmuuttajataustaisten lasten kasvatuksessa merkittäväksi tekijäksi nousee lasten oman kulttuurin arvostaminen ja kulttuurin tunteminen, jotta lapsi kokisi positiivisen integraation, eli kotoutumisen, uuteen maahan. Varhaiskasvatuksen rooli näkyy maahanmuuttajalasten kasvatuksessa erityisesti kielitaidon oppimisessa, sekä syrjintää ehkäisevänä ja tasa-arvoa kehittävänä palveluna.
Maahanmuuttajataustaisten lasten kanssa varhaiskasvatuksen opettajat ovat Suomessa uudehkossa tilanteessa, sillä maahanmuuttoa on ollut enemmälti vasta viime vuosikymmeninä. Opettajien monikulttuurinen kompetenssi onkin tutkimukseni mukaan monilla varhaiskasvattajilla hataralla pohjalla, sillä maahanmuuttajien kasvattamisesta ei ole ollut aiempaa kokemusta. Monikulttuurisen otteen saaminen vaatiikin opettajilta erityisesti oman kasvatuskulttuurin kyseenalaistamista, sillä usein varhaiskasvattajat ovat toteuttaneet hyvin yksikulttuurista kasvatusta.
Tutkimukseni pohjautuu suomalaiseen ja kansainväliseen varhaiskasvatusta, lapsuutta ja maahanmuuttoa koskevaan aineistoon ja tutkimus on tyypiltään kirjallisuuskatsaus.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31928]