Size and distance estimation in virtual reality
Lammi, Jouni; Moilanen, Petteri; Sierilä, Aleksi (2019-06-06)
Lammi, Jouni
Moilanen, Petteri
Sierilä, Aleksi
J. Lammi; P. Moilanen; A. Sierilä
06.06.2019
© 2019 Jouni Lammi, Petteri Moilanen, Aleksi Sierilä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906132541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906132541
Tiivistelmä
Interest in virtual reality (VR) has been on the rise in the recent few years. However, it is difficult to create virtual environments which provide realistic perception of scale for their users. We wanted to study how humans perceive scale in VR and ways to improve VR scale perception.
We did a pilot test to see how design choices affect distance and height estimation in VR. For pilot tests we had nine test participants.
Based on the experience gathered from the pilot test, we designed the main test. For the main test we had 44 participants. The main test showed similar results for distance estimating as earlier studies. Humans underestimated distances and heights in VR. Having a familiar size object cue, a VR model of a milk carton, next to the object improved height estimations. Kiinnostus virtuaalitodellisuuteen (VT) on ollut kasvavaa muutaman viime vuoden aikana. On kuitenkin vaikeaa tehdä virtuaalinen ympäristö, joka luo käyttäjilleen luonnollisen aistimuksen mittakaavasta. Halusimme tutkia, miten ihmiset hahmottavat skaalaa VR:ssä ja kuinka sitä voi parantaa.
Teimme pilottitestejä, jotta näkisimme kuinka erilaiset suunnittelupäätökset vaikuttavat etäisyyden ja korkeuden arviointiin virtuaalitodellisuudessa. Pilottitesteissä oli yhdeksän osallistujaa.
Pilottitestien pohjalta teimme laajemman testin, jossa hyödynsimme pilottitesteistä saatuja kokemuksia. Laajemmassa testissä oli 44 osallistujaa. Tämä testi tuotti samankaltaisia tuloksia etäisyyden arvioinnissa kuin aikaisemmat tutkimukset. Ihmiset aliarvioivat etäisyyksiä ja korkeuksia virtuaalitodellisuudessa. Kun esineen vieressä oli tunnetun kokoinen esine, maitopurkin virtuaalimalli, korkeuden arviointi parani.
We did a pilot test to see how design choices affect distance and height estimation in VR. For pilot tests we had nine test participants.
Based on the experience gathered from the pilot test, we designed the main test. For the main test we had 44 participants. The main test showed similar results for distance estimating as earlier studies. Humans underestimated distances and heights in VR. Having a familiar size object cue, a VR model of a milk carton, next to the object improved height estimations.
Teimme pilottitestejä, jotta näkisimme kuinka erilaiset suunnittelupäätökset vaikuttavat etäisyyden ja korkeuden arviointiin virtuaalitodellisuudessa. Pilottitesteissä oli yhdeksän osallistujaa.
Pilottitestien pohjalta teimme laajemman testin, jossa hyödynsimme pilottitesteistä saatuja kokemuksia. Laajemmassa testissä oli 44 osallistujaa. Tämä testi tuotti samankaltaisia tuloksia etäisyyden arvioinnissa kuin aikaisemmat tutkimukset. Ihmiset aliarvioivat etäisyyksiä ja korkeuksia virtuaalitodellisuudessa. Kun esineen vieressä oli tunnetun kokoinen esine, maitopurkin virtuaalimalli, korkeuden arviointi parani.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32044]