”Se on muovannut minusta sellaisen kuin olen.” : koulukiusaamisen päättyminen koulukiusattujen kertomana
Martikainen, Saija (2019-06-20)
Martikainen, Saija
S. Martikainen
20.06.2019
© 2019 Saija Martikainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906262635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906262635
Tiivistelmä
Koulukiusaamista joutuu kokemaan 10–15 prosenttia perusopetukseen osallistuvista lapsista eri puolilla maailmaa. Joidenkin kiusattujen kohdalla kiusaaminen saattaa kestää koko peruskouluajan. Koulukiusaaminen vaikuttaa monin tavoin haitallisesti sekä kiusattuun että kiusaajaan. Pro gradu -tutkimuksessani tutkin sitä, miten koulukiusaamista kokeneiden henkilöiden koulukiusaaminen päättyi. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaiset asiat ovat johtaneet koulukiusaamisen päättymiseen tutkimukseen osallistuneiden kiusattujen kohdalla. Tutkimukseni perimmäinen tarkoitus on tuottaa tietoa siitä, miten kiusaamiseen voisi puuttua tehokkaasti.
Tutkimukseni teoreettisessa viitekehyksessä kuvaan kiusaamisen tutkimuksen historiaa sekä määrittelen kiusaamisen käsitteen ja mitä seuraamuksia kiusaaminen voi aiheuttaa kiusatulle. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvaan lisäksi kiusaamisen puuttumiseen liittyviä ongelmia ja kiusaamisilmiön syntymisen prosessia. Lopuksi esittelen kolme suomalaisissa kouluissa käytettyä kiusaamiseen puuttumiseen ja ehkäisyyn tarkoitettua interventio-ohjelmaa.
Tutkimukseni aineistona toimivat yli 15-vuotiaiden suomalaisten henkilöiden kiusaamiseen liittyvät kertomukset. Pyysin internetin keskustelupalstojen sekä Facebookin välityksellä kiusatuilta kirjoitelmia heidän kokemastaan koulukiusaamisesta. Lisäksi olen käyttänyt tutkimuksessani kolmea YouTube-videobloggaajan videota tutkimusaineistona. Nämä videot käsittelivät vloggaajien omia kiusaamisen kokemuksia. Tutkimusaineistooni kuului lopulta 13 kertomusta. Lopullisen aineistoni sain kerätyksi vuoden 2017 alussa. Tutkimukseni on kvalitatiivinen kerronnallinen tutkimus. Analysoin kertomukset aineistolähtöisesti soveltaen narratiivien analyysiä sekä narratiivista analyysiä.
Tutkimukseni tuloksista käy ilmi, että kiusaaminen päättyi kiusattujen kertomusten mukaan usein kiusatun siirtyessä uuteen kouluun tai peruskoulun päättyessä kiusatun siirtyessä jatkoopintoihin. Tulosten mukaan kiusatut hakivat apua kiusaamiseen ensiksi vanhemmiltaan ja osa kiusatuista haki apua opettajiltaan. Kiusaamiseen puuttuminen oli ollut kuitenkin vähäistä ja usein tehotonta. Useille kiusatuille kiusaaminen oli aiheuttanut arkuutta sosiaalisissa tilanteissa ja vaikeuksia luottaa toisiin ihmisiin. Lisäksi kiusaaminen oli aiheuttanut joillekin kiusatuista masennusta, syömishäiriöitä, itsetuhoisuutta sekä itsetuhoisia ajatuksia.
Tutkimukseni tulokset ovat linjassa aiempien tutkimuksien kanssa. Tutkimukseni voi auttaa lukijaa paremmin ymmärtämään, miten kiusaamisen ilmiö syntyy kouluissa ja mitä kiusaaminen voi aiheuttaa kiusatulle. Lukija saa myös tietoa siitä, miten kiusaamiseen on puututtu ja viitteitä siitä, miten kiusaamiseen tulisi puuttua. Lisätutkimusta tarvittaisiin vielä siitä, miten kouluissa puututaan kiusaamiseen konkreettisesti.
Tutkimukseni teoreettisessa viitekehyksessä kuvaan kiusaamisen tutkimuksen historiaa sekä määrittelen kiusaamisen käsitteen ja mitä seuraamuksia kiusaaminen voi aiheuttaa kiusatulle. Teoreettisessa viitekehyksessä kuvaan lisäksi kiusaamisen puuttumiseen liittyviä ongelmia ja kiusaamisilmiön syntymisen prosessia. Lopuksi esittelen kolme suomalaisissa kouluissa käytettyä kiusaamiseen puuttumiseen ja ehkäisyyn tarkoitettua interventio-ohjelmaa.
Tutkimukseni aineistona toimivat yli 15-vuotiaiden suomalaisten henkilöiden kiusaamiseen liittyvät kertomukset. Pyysin internetin keskustelupalstojen sekä Facebookin välityksellä kiusatuilta kirjoitelmia heidän kokemastaan koulukiusaamisesta. Lisäksi olen käyttänyt tutkimuksessani kolmea YouTube-videobloggaajan videota tutkimusaineistona. Nämä videot käsittelivät vloggaajien omia kiusaamisen kokemuksia. Tutkimusaineistooni kuului lopulta 13 kertomusta. Lopullisen aineistoni sain kerätyksi vuoden 2017 alussa. Tutkimukseni on kvalitatiivinen kerronnallinen tutkimus. Analysoin kertomukset aineistolähtöisesti soveltaen narratiivien analyysiä sekä narratiivista analyysiä.
Tutkimukseni tuloksista käy ilmi, että kiusaaminen päättyi kiusattujen kertomusten mukaan usein kiusatun siirtyessä uuteen kouluun tai peruskoulun päättyessä kiusatun siirtyessä jatkoopintoihin. Tulosten mukaan kiusatut hakivat apua kiusaamiseen ensiksi vanhemmiltaan ja osa kiusatuista haki apua opettajiltaan. Kiusaamiseen puuttuminen oli ollut kuitenkin vähäistä ja usein tehotonta. Useille kiusatuille kiusaaminen oli aiheuttanut arkuutta sosiaalisissa tilanteissa ja vaikeuksia luottaa toisiin ihmisiin. Lisäksi kiusaaminen oli aiheuttanut joillekin kiusatuista masennusta, syömishäiriöitä, itsetuhoisuutta sekä itsetuhoisia ajatuksia.
Tutkimukseni tulokset ovat linjassa aiempien tutkimuksien kanssa. Tutkimukseni voi auttaa lukijaa paremmin ymmärtämään, miten kiusaamisen ilmiö syntyy kouluissa ja mitä kiusaaminen voi aiheuttaa kiusatulle. Lukija saa myös tietoa siitä, miten kiusaamiseen on puututtu ja viitteitä siitä, miten kiusaamiseen tulisi puuttua. Lisätutkimusta tarvittaisiin vielä siitä, miten kouluissa puututaan kiusaamiseen konkreettisesti.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]