Lasten onnellisuus vanhempien käsittämänä
Krogerus, Riikka (2019-06-20)
Krogerus, Riikka
R. Krogerus
20.06.2019
© 2019 Riikka Krogerus. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906262658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201906262658
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tutkimuskysymys on: Millaisia käsityksiä vanhemmilla on lasten onnellisuudesta, sen muotoutumisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä? Tutkimus pyrkii selvittämään, miten vanhemmat käsittävät lasten onnellisuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Suomi on sijoittunut kahdesti peräkkäin YK:n onnellisuusraportissa ensimmäiselle sijalle ja tämä on kansallisesti saanut aikaan keskustelua onnellisuudesta. Suomessa lasten onnellisuutta on tutkittu muun muassa haastattelemalla lapsia. Näiden tutkimusten rinnalle on mielekästä saada tietoa lasten onnellisuudesta myös vanhempien näkökulmasta.
Tutkielman teoria nojaa pääosin eudaimoniset ja hedonistiset onnellisuuden traditiot yhdistäviin teorioihin. Hedonistiset teoriat perustuvat tiivistetysti tunne-elämään ja elämäntyytyväisyyteen, kun taas eudaimoniset traditiot elämän merkityksellisyyden kokemiseen. Näitä yhdistävät teoriat tukevat tämän tutkielman aineiston tuloksia.
Tutkielma nojautuu fenomenografiseen metodologiaan. Aineisto on kerätty neljältä erilaisista taustoista tulevilta vanhemmilta. Haastateltavilta kerättiin aluksi kirjoitelmat, jonka jälkeen heitä haastateltiin vielä kirjoitelmien pohjalta. Molemmista aineistoista etsittiin merkityksellisiä ilmauksia, joita yhdistettiin ja tiivistettiin eri ryhmiksi.
Vanhempien käsityksissä keskeisiä lasten onnellisuuteen vaikuttavia teemoja olivat yhteenkuuluvuus, kyvykkyys, perustarpeiden tyydytys, merkityksellisyys, rakkauden teot ja varallisuus. Yhteenkuuluvuus ja kyvykkyys saivat laajalti merkityksenantoja ja korostuivat eniten aineistossa. Tuloksia ja teoriaa peilatessa huomataan niiden välillä hyvinkin samalaisia teemoja. Merkittävä ero oli kuitenkin vapauden ja sääntöjen ristiriita. Vanhemmat korostivat asetettuja rajoja ja sääntöjä ja ajattelivat niiden olevan ehto lapsen onnellisuudelle. Eri onnellisuuden teoriat taas puoltavat autonomiaa yhtenä ihmisen perustarpeena. Tutkimus antaa kasvattajille lisää viitteitä ymmärtää lasten onnellisuutta. Se antaa myös yksityiskohtaista sisältöä eri teemojen alle nousseista merkityksistä. Vapauden ja sääntöjen ristiriita haastaa tutkimaan aihetta lisää ja asettaa myös kasvattajat pohtimaan näiden merkitystä kasvatustyössään.
Tutkielman teoria nojaa pääosin eudaimoniset ja hedonistiset onnellisuuden traditiot yhdistäviin teorioihin. Hedonistiset teoriat perustuvat tiivistetysti tunne-elämään ja elämäntyytyväisyyteen, kun taas eudaimoniset traditiot elämän merkityksellisyyden kokemiseen. Näitä yhdistävät teoriat tukevat tämän tutkielman aineiston tuloksia.
Tutkielma nojautuu fenomenografiseen metodologiaan. Aineisto on kerätty neljältä erilaisista taustoista tulevilta vanhemmilta. Haastateltavilta kerättiin aluksi kirjoitelmat, jonka jälkeen heitä haastateltiin vielä kirjoitelmien pohjalta. Molemmista aineistoista etsittiin merkityksellisiä ilmauksia, joita yhdistettiin ja tiivistettiin eri ryhmiksi.
Vanhempien käsityksissä keskeisiä lasten onnellisuuteen vaikuttavia teemoja olivat yhteenkuuluvuus, kyvykkyys, perustarpeiden tyydytys, merkityksellisyys, rakkauden teot ja varallisuus. Yhteenkuuluvuus ja kyvykkyys saivat laajalti merkityksenantoja ja korostuivat eniten aineistossa. Tuloksia ja teoriaa peilatessa huomataan niiden välillä hyvinkin samalaisia teemoja. Merkittävä ero oli kuitenkin vapauden ja sääntöjen ristiriita. Vanhemmat korostivat asetettuja rajoja ja sääntöjä ja ajattelivat niiden olevan ehto lapsen onnellisuudelle. Eri onnellisuuden teoriat taas puoltavat autonomiaa yhtenä ihmisen perustarpeena. Tutkimus antaa kasvattajille lisää viitteitä ymmärtää lasten onnellisuutta. Se antaa myös yksityiskohtaista sisältöä eri teemojen alle nousseista merkityksistä. Vapauden ja sääntöjen ristiriita haastaa tutkimaan aihetta lisää ja asettaa myös kasvattajat pohtimaan näiden merkitystä kasvatustyössään.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31937]