Peliyhtiöiden bisnesmallit ja piratismi |
|
Author: | Aho, Henri1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Information Technology and Electrical Engineering, Information Processing Science |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.4 MB) |
Pages: | 24 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201907262712 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : H. Aho,
2019
|
Publish Date: | 2019-08-05 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tiivistelmä Videopelien tekemisen ja ylläpidon rahoittamiseen on tehty useita erilaisia malleja, joilla on omat hyvät ja huonot puolensa niin taloudellisen kannattavuuden kuin yhteiskunnallisten arvojenkin puolesta. Mallivalinnoista johtuen pelien sisältö, mutta myös pelaajakäyttäytyminen muuttuu. Muutoksilla voi olla kauas kantoisia vaikutuksia peliteollisuuteen. Uudempien rahoitus- ja ansaintamallien käyttö peleissä vähentää piratismin uhkaa monella eri tavalla. Verkkopelissä käytetty tilausmalli vähentää laittomien latauksien mahdollisuutta ja vaikutusta pitämällä pelipalvelimen internetissä, early access ja kick-starter pelit niiden pääasiallisen ostoajankohdan seurauksena ja mikromaksuihin tai muihin lisähankintoihin perustuvat pelit ilmaisuutensa avulla. Ilmaismallia lukuun ottamatta kaikista malleista löytyy kuitenkin edelleen näyttöä piratismille. Näissä malleissa käyttömukavuudesta huolehtiminen ja oheispalvelujen tarjoaminen nousee merkittävimmäksi tekijöiksi laittomien latausten vähentämisessä. Pelien saatavuudesta huolehtiminen on toinen merkittävä tekijä piratismin vähentämisessä. Saatavuuteen vaikuttaa negatiivisesti pelien hinnan lisäksi mahdolliset kuukausimaksut ja houkuttelevat mikro-ostokset. Laajemmin tarkasteltuna myös yhä useampien pelialustojen ilmestyminen, erityisesti tapauksissa, joissa ne tarjoavat pelejä yksinoikeudella tai yleistä kuukausimaksua vastaan nostavat todennäköisyyttä laittomiin latauksiin. Pelialustojen määrän kasvu jakaa pelaajakuntaa pienempiin osiin ja syklisen ekosysteemin vuoksi se voi laskea yksittäisten alustojen sekä sen tarjoamien oheispalveluiden käyttömukavuutta ja laatua aiheuttaen negatiivisen kehityskierteen pelialustan tulevaisuudelle. Tällöin pelaaja saattaa harkita pelin hankkimista muualta, mukaan lukien laittomasti lataamalla. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Henri Aho, 2019. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |