Formatiivisen arvioinnin menetelmiä ja strategioita arviointiohjelmistoissa
Korpi, Lauri (2019-06-28)
Korpi, Lauri
L. Korpi
28.06.2019
© 2019 Lauri Korpi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201908012717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201908012717
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää arviointiohjelmistoista löytyviä arviointimenetelmiä ja arvioinnin strategioita. Arviointiohjelmistot ovat yleistymässä suomen peruskouluissa, mutta tutkimusta niistä ei löytynyt. Aineisto kerättiin kansainvälisistä ja kotimaisista kirjoista, artikkeleista ja internet-sivuilta.
Tutkielman teoriaosassa käsiteltiin arvioinnin käsitettä, arvioinnin tehtävää, arvioinnin menetelmiä ja arviointikulttuuria. Teoriaosasta selvisi, että arviointi on osa oppimista ja sillä on tärkeä tehtävä suomalaisessa koulumaailmassa. Arviointi on lukuvuoden aikana pääosin formatiivista, eli jatkuvaa. Formatiivinen arviointi parantaa tutkimusten mukaan oppimistuloksia.
Työssä tutkittiin viittä suomalaista arviointiohjelmistoa. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin, minkälaisia formatiivisen arvioinnin menetelmiä niissä käytetään sekä minkälaisia Black ja Wiliamin (2009) formatiivisen arvioinnin teoreettisen mallin strategioita niistä löytyy. Tutkimustuloksista selviää, että arviointiohjelmistot käyttävät nykyisen oppimiskäsityksen mukaisia arviointimenetelmiä. Näitä ovat muun muassa jatkuva oppilaiden havainnointi, oppimista ohjaava palaute ja itsearviointi. Arvioinnin strategioista käytössä olivat tavoitteiden ja suorituskriteerien selventäminen, oppilaiden ymmärryksen osoittaminen, oppimista edistävä palaute ja oppilaiden vastuutus omaan oppimiseen.
Arviointiohjelmistot tukevat opettajia arvioinnin toteuttamisessa, mutta ovat myös oppimisen edistäjinä oppilaille. Opintojen aikana arvioinnin täytyy olla monipuolista. Ohjelmistoissa käytetyt menetelmät tukevat tätä vaatimusta.
Tutkielman teoriaosassa käsiteltiin arvioinnin käsitettä, arvioinnin tehtävää, arvioinnin menetelmiä ja arviointikulttuuria. Teoriaosasta selvisi, että arviointi on osa oppimista ja sillä on tärkeä tehtävä suomalaisessa koulumaailmassa. Arviointi on lukuvuoden aikana pääosin formatiivista, eli jatkuvaa. Formatiivinen arviointi parantaa tutkimusten mukaan oppimistuloksia.
Työssä tutkittiin viittä suomalaista arviointiohjelmistoa. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin, minkälaisia formatiivisen arvioinnin menetelmiä niissä käytetään sekä minkälaisia Black ja Wiliamin (2009) formatiivisen arvioinnin teoreettisen mallin strategioita niistä löytyy. Tutkimustuloksista selviää, että arviointiohjelmistot käyttävät nykyisen oppimiskäsityksen mukaisia arviointimenetelmiä. Näitä ovat muun muassa jatkuva oppilaiden havainnointi, oppimista ohjaava palaute ja itsearviointi. Arvioinnin strategioista käytössä olivat tavoitteiden ja suorituskriteerien selventäminen, oppilaiden ymmärryksen osoittaminen, oppimista edistävä palaute ja oppilaiden vastuutus omaan oppimiseen.
Arviointiohjelmistot tukevat opettajia arvioinnin toteuttamisessa, mutta ovat myös oppimisen edistäjinä oppilaille. Opintojen aikana arvioinnin täytyy olla monipuolista. Ohjelmistoissa käytetyt menetelmät tukevat tätä vaatimusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31650]