”Jos mä en niinku tätä tekis tai sais tehdä, niin emmää tiiä tekisinkö mä sitten yhtään mitään.” : kolme kertomusta onnistuneesta soitonopiskelun polusta
Kämäräinen, Emilia; Tekoniemi, Ella (2019-12-17)
Kämäräinen, Emilia
Tekoniemi, Ella
E. Kämäräinen; E. Tekoniemi
17.12.2019
© 2019 Emilia Kämäräinen, Ella Tekoniemi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201912183310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201912183310
Tiivistelmä
Soittoharrastus on monivaiheinen ja monitasoinen prosessi, joka pitää sisällään paljon erilaisia siihen vaikuttavia tekijöitä. Halusimme koota näitä tekijöitä sekä pohtia sitä, miten ne vaikuttavat soitonopiskelun onnistumiseen. Tutkielmamme tarkoituksena oli koota kertomuksia onnistuneesta soitonopiskelun polusta. Halusimme saada selville, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että soittoharrastus jatkuu ammattitasolle asti.
Koostamme tutkielmamme teoriaosion ryhmittelemällä näitä tekijöitä tehden niistä toisiinsa liittyviä kokonaisuuksia. Luvussa 2 käsittelemme sitä, mitä soittoharrastus on ja mitä harrastuneisuuteen, oppimiseen sekä soitonopiskeluun kuuluu. Luvussa 3 käsittelemme varsinaisesti soitonopiskelun polkuun liittyviä tekijöitä sekä tuomme esiin niiden monitasoisuutta. Jaamme soitonopiskeluun vaikuttavia asioita kahteen pääryhmään, identiteettiin liittyviin asioihin sekä soitonopiskelun sosiaalisiin suhteisiin liittyviin asioihin.
Toteutimme tutkimuksen narratiivisen haastattelumenetelmän avulla. Haastateltavat opiskelevat klassista musiikkia ammattitasolla. Saamissamme kertomuksissa nousee esiin juuri soitonopiskelun polun henkilökohtaisuus, monivaiheisuus sekä valtava siihen liittyvä osa-alueiden laajuus. Keräsimme aineiston toteuttamalla yhteensä kolme haastattelua.
Haastatteluiden tuloksena saimme kolme täysin toisistaan poikkeavaa kertomusta siitä, millaisten vaiheiden kautta ammattitasolle on päädytty opiskelemaan. Jokaisen soitonopiskelun polku oli täysin erilainen ja niissä tuli esiin se, että ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa saada soitonopiskelusta onnistunutta. Tärkeämpää on ymmärrys siitä, että jokainen soitonopiskelija on yksilö.
Koostamme tutkielmamme teoriaosion ryhmittelemällä näitä tekijöitä tehden niistä toisiinsa liittyviä kokonaisuuksia. Luvussa 2 käsittelemme sitä, mitä soittoharrastus on ja mitä harrastuneisuuteen, oppimiseen sekä soitonopiskeluun kuuluu. Luvussa 3 käsittelemme varsinaisesti soitonopiskelun polkuun liittyviä tekijöitä sekä tuomme esiin niiden monitasoisuutta. Jaamme soitonopiskeluun vaikuttavia asioita kahteen pääryhmään, identiteettiin liittyviin asioihin sekä soitonopiskelun sosiaalisiin suhteisiin liittyviin asioihin.
Toteutimme tutkimuksen narratiivisen haastattelumenetelmän avulla. Haastateltavat opiskelevat klassista musiikkia ammattitasolla. Saamissamme kertomuksissa nousee esiin juuri soitonopiskelun polun henkilökohtaisuus, monivaiheisuus sekä valtava siihen liittyvä osa-alueiden laajuus. Keräsimme aineiston toteuttamalla yhteensä kolme haastattelua.
Haastatteluiden tuloksena saimme kolme täysin toisistaan poikkeavaa kertomusta siitä, millaisten vaiheiden kautta ammattitasolle on päädytty opiskelemaan. Jokaisen soitonopiskelun polku oli täysin erilainen ja niissä tuli esiin se, että ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa saada soitonopiskelusta onnistunutta. Tärkeämpää on ymmärrys siitä, että jokainen soitonopiskelija on yksilö.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32010]