Liikkujaidentiteetin kehittäminen positiivisen pedagogiikan avulla alkuopetuksen liikunnanopetuksessa
Hedman, Maija; Säärelä, Riku (2020-02-13)
Hedman, Maija
Säärelä, Riku
M. Hedman; R. Säärelä
13.02.2020
© 2020 Maija Hedman, Riku Säärelä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202002151142
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202002151142
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, voiko oppilaan liikkujaidentiteettiä kehittää positiivisen pedagogiikan avulla alkuopetuksen liikunnan oppiaineessa. Tutkielmassa käsitellään TARGET-mallin elementtien käyttöä positiivisen pedagogiikan tukena myönteisen motivaatioilmaston luomisessa liikunnan oppitunneilla. Tutkimuskysymyksenä oli, miten positiivisen pedagogiikan ja TARGET-mallin elementtien hyödyntämisellä voidaan vaikuttaa yksilön liikkujaidentiteetin kehittymiseen alkuopetuksen liikunnanopetuksessa.
Liikunnallisen elämäntavan sisäistäminen on ajankohtainen aihe, koska lasten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt. Perusta liikunnalliselle elämäntavalle luodaan varhain lapsena. Alkuopetuksen aikana oppilas kokee ensimmäiset kokemuksensa koululiikunnasta ja suhtautuminen liikuntaa kohtaan määräytyy kokemusmaailman pohjalta. Oppilaan liikkujaidentiteetti alkaa rakentumaan jo ensimmäisten kouluvuosien aikana. Opettajan tekemillä pedagogisilla ratkaisuilla on suuri merkitys oppilaan käsitykseen itsestään liikkujana. Opettaja voi tukea oppilaan liikkujaidentiteetin kehittymistä positiivisen pedagogiikan keinojen avulla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että positiivisen pedagogiikan ja TARGET-mallin elementtien hyödyntämisellä osana alkuopetuksen liikunnanopetusta, voidaan vaikuttaa positiivisesti oppilaan liikkujaidentiteetin kehittymiseen. Tutkielman pohjalta voidaan todeta positiivisen pedagogiikan vaikuttavan positiivisesti niin luokan motivaatioilmaston kehittymiseen kuin yksittäisen oppilaan myönteisten kokemusten saantiin liikunnanopetuksessa.
Liikunnallisen elämäntavan sisäistäminen on ajankohtainen aihe, koska lasten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt. Perusta liikunnalliselle elämäntavalle luodaan varhain lapsena. Alkuopetuksen aikana oppilas kokee ensimmäiset kokemuksensa koululiikunnasta ja suhtautuminen liikuntaa kohtaan määräytyy kokemusmaailman pohjalta. Oppilaan liikkujaidentiteetti alkaa rakentumaan jo ensimmäisten kouluvuosien aikana. Opettajan tekemillä pedagogisilla ratkaisuilla on suuri merkitys oppilaan käsitykseen itsestään liikkujana. Opettaja voi tukea oppilaan liikkujaidentiteetin kehittymistä positiivisen pedagogiikan keinojen avulla.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että positiivisen pedagogiikan ja TARGET-mallin elementtien hyödyntämisellä osana alkuopetuksen liikunnanopetusta, voidaan vaikuttaa positiivisesti oppilaan liikkujaidentiteetin kehittymiseen. Tutkielman pohjalta voidaan todeta positiivisen pedagogiikan vaikuttavan positiivisesti niin luokan motivaatioilmaston kehittymiseen kuin yksittäisen oppilaan myönteisten kokemusten saantiin liikunnanopetuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32008]