Heuristinen evaluaatio käytettävyyden ja pelattavuuden kehityksestä videopeleissä |
|
Author: | Helamo, Annika1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Information Technology and Electrical Engineering, Information Processing Science |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 2 MB) |
Pages: | 32 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202003121258 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : A. Helamo,
2019
|
Publish Date: | 2020-03-12 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tiivistelmä Tutkielman tarkoitus on kartoittaa käytettävyyden ja pelattavuuden kehitystä kahden videopelin välillä heuristisen evaluaation avulla. Kyseiset pelit ovat Tomb Raider vuodelta 1996 ja siitä tehty uusintaversio Tomb Raider Anniversary vuodelta 2007. Pelien käytettävyyden ja pelattavuuden arvioimiseen sovelletaan Desurviren ja Wibergin PLAY-heuristiikkoja vuodelta 2009, jotka on kehitetty varta vasten työkaluksi toimintaseikkailupelien käytettävyys- ja pelattavuusarviointiin. Kokeellisen osan lisäksi tutkielman teoreettisessa kirjallisuuteen pohjautuvassa osiossa esitellään käytettävyyden ja pelikäytettävyyden sekä pelattavuuden määritelmät ja itse tutkimuksen kohteet eli Tomb Raider -pelit. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Annika Helamo, 2019. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |