Vetäytyvän lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Turpeinen, Emma-Lotta (2020-03-25)
Turpeinen, Emma-Lotta
E.-L. Turpeinen
25.03.2020
© 2020 Emma-Lotta Turpeinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202003271347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202003271347
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielmani tavoitteena on tutkia, miten ja mistä syistä varhaiskasvatusikäisillä lapsilla esiintyy vetäytyvää käytöstä. Vetäytyvän käytöksen tarkastelemisen lisäksi pyrin selvittämään, miten varhaiskasvatuksen henkilöstö voi pedagogisesti suunnitellulla toiminnallaan tukemaan vetäytyvästi käyttäytyvän lapsen sosioemotionaalisten taitojen kehitystä sekä toimintaan osallistumista. Tarkastelen henkilöstön tuen muotoja etenkin positiivisen pedagogikaan näkökulmasta nostaen lisäksi pohdittavaksi vallan näkökulman kasvatuksessa.
Vetäytyvän käytöksen taustalla voi vaikuttaa sosioemotionaalisten taitojen vaiheisuus, temperamenttipiirre, erityisherkkyys tai sosioemotionaaliset vaikeudet. Vetäytyvä käytös nähdään yhtenä haastavan käytöksen muodoista. Etenkin varhaiskasvatuksen piirissä varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee lapsen haluttomuuden osallistua toimintaan sekä luoda sosiaalisia suhteita haastavaksi. Kyseinen kehitys on nähtävissä muutenkin yhteiskunnassa, joka tuntuu suosivan ulospäinsuuntautuneita ja sosioemotionaalisilta taidoiltaan taitavia yksilöitä. Vetäytyvyys aiheuttaa haastavien tunteiden lisäksi huolta varhaiskasvatuksen henkilöstössä, sillä vetäytyvä käytös voi myöhemmin johtaa syrjäytymiseen tai kiusaamiseen.
Tavoitteenani on kuvailevan ja integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin tutkia aihettani mahdollisimman monipuolisesti. Integroivalle kirjallisuuskatsaukselle luonteenomaisesti tarkoituksena on kuitenkin rajata aineistosta vain oleellisin tieto. Tarkoituksenani on myös hyödyntää uutta, tutkittuun tietoon perustuvaa sekä kotimaista, että ulkomaista kirjallisuutta tutkielmani luotettavuuden varmistamiseksi.
Vetäytyvän käytöksen taustalla voi vaikuttaa sosioemotionaalisten taitojen vaiheisuus, temperamenttipiirre, erityisherkkyys tai sosioemotionaaliset vaikeudet. Vetäytyvä käytös nähdään yhtenä haastavan käytöksen muodoista. Etenkin varhaiskasvatuksen piirissä varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee lapsen haluttomuuden osallistua toimintaan sekä luoda sosiaalisia suhteita haastavaksi. Kyseinen kehitys on nähtävissä muutenkin yhteiskunnassa, joka tuntuu suosivan ulospäinsuuntautuneita ja sosioemotionaalisilta taidoiltaan taitavia yksilöitä. Vetäytyvyys aiheuttaa haastavien tunteiden lisäksi huolta varhaiskasvatuksen henkilöstössä, sillä vetäytyvä käytös voi myöhemmin johtaa syrjäytymiseen tai kiusaamiseen.
Tavoitteenani on kuvailevan ja integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin tutkia aihettani mahdollisimman monipuolisesti. Integroivalle kirjallisuuskatsaukselle luonteenomaisesti tarkoituksena on kuitenkin rajata aineistosta vain oleellisin tieto. Tarkoituksenani on myös hyödyntää uutta, tutkittuun tietoon perustuvaa sekä kotimaista, että ulkomaista kirjallisuutta tutkielmani luotettavuuden varmistamiseksi.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]