Turvataitokasvatuksen näkökulmia lasten verkkoturvallisuuden kehittämiseen
Raappana, Simo (2020-04-08)
Raappana, Simo
S. Raappana
08.04.2020
© 2020 Simo Raappana. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004151422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004151422
Tiivistelmä
Lapset alkavat käyttää digiteknologiaa hyvin varhaisessa lapsuudessa ja oppivat erilaisten teknologiapäätteiden ja sovellusten toiminnan sitä myötä aikaisin. Lasten siirtyessä käyttämään internetiä ja verkossa löytyviä palveluita, tarvitsevat he kasvatusta myös siihen, mitä vaaratilanteita internetissä voi kohdata, miten niitä voi tunnistaa sekä miten vaaroja kohdatessa tulee toimia. Aikuisilla on vastuu lasten kasvatuksesta turvalliseen elämään, joten kasvattajan on tärkeää olla myös itse tietoinen mahdollisista uhkatilanteista ja niiden tunnistamisesta.
Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Lähteitä ei ole rajattu tarkasti, vaan katsaukseen on otettu laaja otos oleellista kirjallisuutta sekä tutkimuksia. Tutkielmassa käydään läpi, mitä turvataitokasvatuksella tarkoitetaan ja mitä turvataidot ovat. Internetin vaarojen osalta tutkielma rajoittuu pääasiassa internetin tietosuojaan, nettikiusaamiseen sekä internetin välityksellä tapahtuvaan lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Turvataitokasvatuksen avulla pyritään lisäämään lasten omia voimavaroja selvitä haastavista tilanteista. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on nostaa esiin erilaisia turvataitokasvatuksen näkökulmia lasten internet-turvallisuuteen sekä soveltaa turvataitojen opettamista osana lasten verkkoturvallisuuden kehittymistä. Tavoitteena on myös selvittää kodin ja koulun roolit lasten turvallisuuden lisääjinä. Tutkielma keskittyy kasvattajan rooliin ja merkitykseen osana lasten turvallisuutta sekä kasvattajana tehtäviin ratkaisuihin ja toimenpiteisiin osana lasten verkkoturvallisuutta.
Tutkimusongelman johtopäätöksinä turvataitokasvatuksen sekä lasten verkkoturvallisuuden ja siihen kasvattamisen periaatteet ja keinot muistuttavat toisiaan. Keskeisimpinä seikkoina esiin nousee lasten turvallisen vuorovaikutussuhteen luominen aikuisiin, ennaltaehkäisevä tiedon jakaminen sekä vanhempien ja kasvattajien oman tietoisuuden lisääminen internetin uhkatekijöistä. Lasten turvallisuuden lisääminen on sekä koulun että kodin tehtävä, ja molempiin ympäristöihin on sovellettavissa samantyylisiä kasvatusmalleja.
Tutkielma on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Lähteitä ei ole rajattu tarkasti, vaan katsaukseen on otettu laaja otos oleellista kirjallisuutta sekä tutkimuksia. Tutkielmassa käydään läpi, mitä turvataitokasvatuksella tarkoitetaan ja mitä turvataidot ovat. Internetin vaarojen osalta tutkielma rajoittuu pääasiassa internetin tietosuojaan, nettikiusaamiseen sekä internetin välityksellä tapahtuvaan lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Turvataitokasvatuksen avulla pyritään lisäämään lasten omia voimavaroja selvitä haastavista tilanteista. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on nostaa esiin erilaisia turvataitokasvatuksen näkökulmia lasten internet-turvallisuuteen sekä soveltaa turvataitojen opettamista osana lasten verkkoturvallisuuden kehittymistä. Tavoitteena on myös selvittää kodin ja koulun roolit lasten turvallisuuden lisääjinä. Tutkielma keskittyy kasvattajan rooliin ja merkitykseen osana lasten turvallisuutta sekä kasvattajana tehtäviin ratkaisuihin ja toimenpiteisiin osana lasten verkkoturvallisuutta.
Tutkimusongelman johtopäätöksinä turvataitokasvatuksen sekä lasten verkkoturvallisuuden ja siihen kasvattamisen periaatteet ja keinot muistuttavat toisiaan. Keskeisimpinä seikkoina esiin nousee lasten turvallisen vuorovaikutussuhteen luominen aikuisiin, ennaltaehkäisevä tiedon jakaminen sekä vanhempien ja kasvattajien oman tietoisuuden lisääminen internetin uhkatekijöistä. Lasten turvallisuuden lisääminen on sekä koulun että kodin tehtävä, ja molempiin ympäristöihin on sovellettavissa samantyylisiä kasvatusmalleja.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]