Mary Wollstonecraftin näkemys koulutuksesta 1700-luvun lopun Englannissa |
|
Author: | Järvenpää, Minttu1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Humanities, History of Science and Ideas |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.4 MB) |
Pages: | 18 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004221502 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : M. Järvenpää,
2020
|
Publish Date: | 2020-04-22 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tiivistelmä Tutkimuksessani käsittelen Mary Wollstonecraftin esittämää kritiikkiä ajan koulutusjärjestelmää kohtaan teoksen Vindication of the Rights of Woman pohjalta. Pyrin selvittämään, millaisena hän näki naisten koulutuksen tilan ja mitä muutoksia hän kaipasi koulutusjärjestelmään kokonaisuudessa. Naisten saaman koulutuksen eri arvoisuus miesten koulutukseen verrattuna ei Wollstonecraft mielestä ollut perusteltavissa naisten heikkoluontoisuudella. Naiset ovat aivan yhtä kykeneviä oppimaan kuin miehet, kunhan naisille tällainen mahdollisuus tarjotaan. Wollstonecraft painottaa naisten tärkeyttä äiteinä ja kuinka äidit ovat vastuussa lasten koulutuksesta. Jos äideiltä itseltä puuttuu tarvitta koulutus, kuinka he voisivat sitä tarjota lapsilleen? Ongelmat eivät rajoittuneet ainoastaan naisten huonompi laatuiseen koulutukseen, vaan koko olemassa oleva koulutusjärjestelmä kaipasi muutosta. Mikään tarjolla oleva koulutusmuoto ei Wollstonecraftin mielestä kattanut lasten tarpeita. Huomionkohteeksi joutuu myös koulutusjärjestelmän eri arvoisuus. Paremman tulevaisuuden saavuttamiseksi koulutusjärjestelmästä pitäisi tehdä ilmainen sekä kaikille vapaa, sukupuolta tai yhteiskuntaluokkaa huomioimatta. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Minttu Järvenpää, 2020. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |