Lapsen aistisäätelyhäiriön tukeminen lapsiryhmän tiimityöskentelyssä
Mäkelä, Mira (2020-04-20)
Mäkelä, Mira
M. Mäkelä
20.04.2020
© 2020 Mira Mäkelä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004221504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202004221504
Tiivistelmä
Tässä kandidaatin tutkielmassa perehdyn aistisäätelyhäiriöihin ja niiden vaikutuksiin lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen, kasvun ja oppimisen kannalta. Lisäksi nostan esille häiriöiden tukemisen koko lapsiryhmän tiimin työskentelyn näkökulmasta. Tutkielmassani erittelen aistisäätelyhäiriöiden erilaisia ilmenemistapoja, aistiyliherkkyyttä, -aliherkkyyttä ja aistimushakuisuutta. Käsittelen olennaisimpia ympäristöön, toimintaan, itsesäätelytaitoihin ja yhteistyöhön liittyviä tekijöitä, joiden avulla lapsiryhmän tiimi voi tukea varhaiskasvatuksen kontekstissa lapsen aistisäätelyhäiriötä.
Aistisäätelyhäiriöt vaikuttavat yksilöllisesti ja monimuotoisesti lapsen arkeen. Vaikeudet aistien säätelyssä ilmenevät erityisesti esimerkiksi motorisessa ja kielellisessä kehityksessä. Myös oppimisen ja keskittymisen vaikeudet nousevat keskeisiksi. Olennaista aistisäätelyhäiriöissä ovat lisäksi voimakkaat käytösreaktiot, jotka voidaan tulkita yhdeksi haastavan käyttäytymisen ilmenemistavaksi lapsen ympäristössä. Käyttäytymisen kautta häiriöillä on osaltaan vaikutusta myös lapsen leikkiin, vuorovaikutukseen ja osallisuuteen sekä itsetuntoon. Lapsi tarvitsee näihin arjen toimintojen vaikeuksiin ymmärrystä sekä johdonmukaista tukea lähiympäristöiltään.
Kuvailevan, integroivan tutkimusmenetelmän avulla olen luonut monipuolisen kuvan aiheestani, hyödyntäen laajasti sekä kansainvälistä että kotimaista lähdekirjallisuutta. Olen sisällyttänyt tutkielmaani mahdollisimman ajankohtaista lähdekirjallisuutta tukemaan hieman vanhempia perusteoksia aiheestani voidakseni soveltaa tuloksia nykyaikaiseen varhaiskasvatuksen kontekstiin. Objektiivisuuden ja luotettavuuden olen pyrkinyt varmistamaan lähdekirjallisuuden kriittisen arvioinnin sekä kirjallisuuskatsauksen avulla.
Aistisäätelyhäiriöt vaikuttavat yksilöllisesti ja monimuotoisesti lapsen arkeen. Vaikeudet aistien säätelyssä ilmenevät erityisesti esimerkiksi motorisessa ja kielellisessä kehityksessä. Myös oppimisen ja keskittymisen vaikeudet nousevat keskeisiksi. Olennaista aistisäätelyhäiriöissä ovat lisäksi voimakkaat käytösreaktiot, jotka voidaan tulkita yhdeksi haastavan käyttäytymisen ilmenemistavaksi lapsen ympäristössä. Käyttäytymisen kautta häiriöillä on osaltaan vaikutusta myös lapsen leikkiin, vuorovaikutukseen ja osallisuuteen sekä itsetuntoon. Lapsi tarvitsee näihin arjen toimintojen vaikeuksiin ymmärrystä sekä johdonmukaista tukea lähiympäristöiltään.
Kuvailevan, integroivan tutkimusmenetelmän avulla olen luonut monipuolisen kuvan aiheestani, hyödyntäen laajasti sekä kansainvälistä että kotimaista lähdekirjallisuutta. Olen sisällyttänyt tutkielmaani mahdollisimman ajankohtaista lähdekirjallisuutta tukemaan hieman vanhempia perusteoksia aiheestani voidakseni soveltaa tuloksia nykyaikaiseen varhaiskasvatuksen kontekstiin. Objektiivisuuden ja luotettavuuden olen pyrkinyt varmistamaan lähdekirjallisuuden kriittisen arvioinnin sekä kirjallisuuskatsauksen avulla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]