Autismikirjon lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Holappa, Noora; Jäntti, Mira (2020-05-03)
Holappa, Noora
Jäntti, Mira
N. Holappa; M. Jäntti
03.05.2020
© 2020 Noora Holappa, Mira Jäntti. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005091670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005091670
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on eritellä millä tavoin autismikirjo ilmenee ja tuoda esiin erilaisia autismikirjon lapsen tukemisen keinoja varhaiskasvatuksessa. Haluamme lisätä varhaiskasvatuksen opettajien tietoisuutta autismikirjosta sekä tukimenetelmistä, jotka sopivat käytettäväksi varhaiskasvatuksen kontekstissa lasten kanssa, joilla on autismikirjon piirteitä tai saatu diagnoosi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu neljästä pääkäsitteestä, joita ovat autismikirjo, lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa, autismikirjon lapsen tukeminen sekä yhteistyö osana lapsen tukea. Autismikirjon kappaleessa syvennymme diagnoosiin ja autismikirjoon kuuluviin piirteisiin. Lisäksi käsittelemme autismikirjon historiaa ja sen nykytilaa, autismikirjon ilmenemistä ja esiintyvyyttä sekä nostamme esiin mielenteorian yhteyden autismiin. Tutkimuksessamme tuomme esiin varhaiskasvatuksen kehityksen ja oppimisen tukemisen keinoja sekä erilaisia menetelmiä tukea autismikirjon lasta varhaiskasvatuksessa. Avaamme myös yhteistyön merkitystä osana lapsen tukemista.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja se on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla tarkoituksenamme on tarjota lukijalle yleiskatsaus käsiteltävästä aiheesta.
Tutkimuksen pohjalta päädyimme johtopäätökseen siitä, että autismikirjon oireiden ja tuen tarpeiden vaihdellessa yksilöllisesti, varhaiskasvatukseen tarvitaan tietoa erilaisista tukimenetelmistä. Aiemman kirjallisuuden ja tutkimusten pohjalta tutkimukseemme valikoitui kolme tukemisen menetelmää, joita ovat puhetta tukevat ja korvaavat menetelmät, arjen strukturointi ja vahvuuksien huomiointi. Tuomme esiin myös muita autismikirjon lapsen tukemiseen soveltuvia kuntoutusmenetelmiä, joita voidaan käyttää varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu neljästä pääkäsitteestä, joita ovat autismikirjo, lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa, autismikirjon lapsen tukeminen sekä yhteistyö osana lapsen tukea. Autismikirjon kappaleessa syvennymme diagnoosiin ja autismikirjoon kuuluviin piirteisiin. Lisäksi käsittelemme autismikirjon historiaa ja sen nykytilaa, autismikirjon ilmenemistä ja esiintyvyyttä sekä nostamme esiin mielenteorian yhteyden autismiin. Tutkimuksessamme tuomme esiin varhaiskasvatuksen kehityksen ja oppimisen tukemisen keinoja sekä erilaisia menetelmiä tukea autismikirjon lasta varhaiskasvatuksessa. Avaamme myös yhteistyön merkitystä osana lapsen tukemista.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja se on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla tarkoituksenamme on tarjota lukijalle yleiskatsaus käsiteltävästä aiheesta.
Tutkimuksen pohjalta päädyimme johtopäätökseen siitä, että autismikirjon oireiden ja tuen tarpeiden vaihdellessa yksilöllisesti, varhaiskasvatukseen tarvitaan tietoa erilaisista tukimenetelmistä. Aiemman kirjallisuuden ja tutkimusten pohjalta tutkimukseemme valikoitui kolme tukemisen menetelmää, joita ovat puhetta tukevat ja korvaavat menetelmät, arjen strukturointi ja vahvuuksien huomiointi. Tuomme esiin myös muita autismikirjon lapsen tukemiseen soveltuvia kuntoutusmenetelmiä, joita voidaan käyttää varhaiskasvatuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]