Taustamusiikki oppimisen tukena
Kananen, Pauli (2020-05-15)
Kananen, Pauli
P. Kananen
15.05.2020
© 2020 Pauli Kananen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005161825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005161825
Tiivistelmä
Musiikki esiintyy suuressa roolissa moderneissa yhteiskunnissa. Sitä kuulee muun muassa elokuvissa, mainoksissa, kaupoissa, ravintoloissa tai vaikkapa kuntosaleilla. Musiikilla pyritään monesti luomaan tunnelmaa, joka palvelee ennalta harkittua tarkoitusta. Esimerkiksi ihmisten toivotaan pysyvän kaupoissa ja ravintoloissa mahdollisimman pitkään, joten näihin tiloihin valitulla musiikilla pyritään luomaan miellyttävä tunnelma. Elokuvissa musiikilla voidaan tehdä tylsästäkin kohtauksesta jännittävä, koska tietynlainen musiikki herättää ihmisissä ennakko-oletuksia. Kuntosaleilla soitetaan usein voimakkaasti virittävää musiikkia, joka auttaa jaksamaan ja antaa energiaa voimasuorituksiin. Musiikilla on siis todistetusti voimakas vaikutus ihmisten käyttäytymiseen ja sitä voidaan hyödyntää monissa eri käyttötarkoituksissa.
Tässä tutkimuksessa selvitetään, onko taustamusiikilla käyttöarvoa koulussa ja millä tavalla oppilaiden käyttäytyminen muuttuu, kun heidän annetaan kuunnella itse valitsemaansa taustamusiikkia kännykän kautta. Tutkimuksessa keskitytään tarkkailemaan musiikin vaikutusta keskittymiskykyyn, työrauhaan, vireyteen, jaksamiseen ja opiskelumotivaatioon. Tutkimuksessa oppilaat saivat kuunnella musiikkia pääosin matematiikan tunneilla hiljaisen työn aikana. Tutkimusperiodi oli viikon mittainen ja aineisto kerättiin haastattelemalla oppilaita ja kohdeluokan opettajaa. Tämän lisäksi koululuokkaa tarkkailtiin myös ulkoisesti tutkimuksen tekijän toimesta.
Tutkimustulokset kannustavat kokeilemaan taustamusiikin käyttöä luokkaympäristössä. Tulokset työrauhan paranemisesta olivat tämän tutkimuksen kohdalla huomattavat ja oppilaiden jaksaminen koheni merkittävästi. Melkein kaikki oppilaat kertoivat haastattelussa, että heidän keskittymiskykynsä oli parantunut. Tämä ei kuitenkaan ollut välttämättä musiikin ansiota, vaan musiikki pikemminkin poisti keskittymistä vaikeuttavia tekijöitä. Tulokset puoltavat tarvetta laajemmalle jatkotutkimukselle ja kertovat musiikin potentiaalisesta käyttöarvosta koulumaailmassa. Music has a big role in modern society. It can be heard for example in movies, commercials, shops, restaurants and gyms. The purpose of music is often to invoke a mood, which servers a predetermined goal. For example, restaurants and shops try to make people to spend as much time as possible in their premises, therefore the music chosen for these spaces aim to create a pleasant atmosphere. In movies, music can be used to create tension even in dull scenes, because certain kind of music arouses pre-assumptions in people. In gyms, the played music is often intensive, which aims to give energy and improve performance. The music therefore has a proven effect on how people act, and it can be utilized in various situations.
This research examines if background music has applicability in schools and how students’ behaviour changes when they are allowed to listen to music of their choice with their smartphones. The research focuses on examining the effects of music on students’ level of focus, work peace, arousal, energy and work motivation. In the study, the students were allowed to listen to music, mainly in the calculus lessons, during the quiet work. The research period lasted for one week and the material for the study was gathered by interviewing the students and their teacher. All of the calculus lessons were also observed by the author and notes were gathered.
The results of the research suggest that there is a benefit for utilizing background music in classroom environment. The findings about improvement on work peace were promising and energy levels of the students were perceived to increase significantly. In the interview, almost all of the students explained that their ability to focus had improved. Although, the study suggests that the results may have been due to music removing other disturbing factors. The findings of the study suggest the need for further research and support the theory of the benefits of background music in school environment.
Tässä tutkimuksessa selvitetään, onko taustamusiikilla käyttöarvoa koulussa ja millä tavalla oppilaiden käyttäytyminen muuttuu, kun heidän annetaan kuunnella itse valitsemaansa taustamusiikkia kännykän kautta. Tutkimuksessa keskitytään tarkkailemaan musiikin vaikutusta keskittymiskykyyn, työrauhaan, vireyteen, jaksamiseen ja opiskelumotivaatioon. Tutkimuksessa oppilaat saivat kuunnella musiikkia pääosin matematiikan tunneilla hiljaisen työn aikana. Tutkimusperiodi oli viikon mittainen ja aineisto kerättiin haastattelemalla oppilaita ja kohdeluokan opettajaa. Tämän lisäksi koululuokkaa tarkkailtiin myös ulkoisesti tutkimuksen tekijän toimesta.
Tutkimustulokset kannustavat kokeilemaan taustamusiikin käyttöä luokkaympäristössä. Tulokset työrauhan paranemisesta olivat tämän tutkimuksen kohdalla huomattavat ja oppilaiden jaksaminen koheni merkittävästi. Melkein kaikki oppilaat kertoivat haastattelussa, että heidän keskittymiskykynsä oli parantunut. Tämä ei kuitenkaan ollut välttämättä musiikin ansiota, vaan musiikki pikemminkin poisti keskittymistä vaikeuttavia tekijöitä. Tulokset puoltavat tarvetta laajemmalle jatkotutkimukselle ja kertovat musiikin potentiaalisesta käyttöarvosta koulumaailmassa.
This research examines if background music has applicability in schools and how students’ behaviour changes when they are allowed to listen to music of their choice with their smartphones. The research focuses on examining the effects of music on students’ level of focus, work peace, arousal, energy and work motivation. In the study, the students were allowed to listen to music, mainly in the calculus lessons, during the quiet work. The research period lasted for one week and the material for the study was gathered by interviewing the students and their teacher. All of the calculus lessons were also observed by the author and notes were gathered.
The results of the research suggest that there is a benefit for utilizing background music in classroom environment. The findings about improvement on work peace were promising and energy levels of the students were perceived to increase significantly. In the interview, almost all of the students explained that their ability to focus had improved. Although, the study suggests that the results may have been due to music removing other disturbing factors. The findings of the study suggest the need for further research and support the theory of the benefits of background music in school environment.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]