Luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä ulkomailla Suomi-kouluissa suoritetuista teemaharjoitteluista
Lauri, Linda; Patinen, Reetta (2020-05-15)
Lauri, Linda
Patinen, Reetta
L. Lauri; R. Patinen
15.05.2020
© 2020 Linda Lauri, Reetta Patinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005161838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005161838
Tiivistelmä
Suomi kansainvälistyy muiden maiden tavoin kovaa vauhtia ja sen vuoksi interkulttuurista osaamista tarvitaan entistä enemmän niin koulumaailmassa, työelämässä kuin vapaa-ajallakin. Kohtaamme päivittäin erilaisia ihmisiä ja tilanteita, joissa toimiminen edellyttää interkulttuurisen kompetenssin omaamista. Sen avulla kykenemme toimimaan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa asianmukaisella tavalla. Opettajan interkulttuurinen kompetenssi nivoutuu teorian ja tutkimuksemme kautta osaksi opettajan ammatillista kehittymistä. Opettajan ammatillisen kehittymisen voidaan ajatella lähtevän jo opettajankoulutuksesta ja olevan koko elämän mittainen päättymätön prosessi. Teoreettinen viitekehyksemme kattaa opettajan ammatillisen kehittymisen ja opettajan interkulttuurisen kompetenssin käsitteet sekä niihin läheisesti liittyvät muut käsitteet, kuten opettajuuden ja interkulttuurisuuden.
Halusimme tämän tutkimuksen avulla selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajaopiskelijoilla on ulkomailla suoritetuista teemaharjoitteluista ja niiden vaikutuksista omalle ammatilliselle kehittymiselle sekä interkulttuuriselle kompetenssille. Lähestymme aihetta fenomenografisen tutkimusmenetelmän avulla, jossa painottuu kokemusten kautta syntyneet näkemykset ja käsitykset. Toteutimme tutkimuksen hyödyntäen teemahaastattelun menetelmää. Tutkimuksemme keskittyy luokanopettajaopiskelijoiden henkilökohtaisten kokemusten kautta muodostuneisiin näkemyksiin ja niiden pohjalta luotuihin merkityksiin tutkimusaiheesta.
Tutkimuksemme perusteella voidaan todeta, että ulkomailla suoritettu teemaharjoittelu vaikuttaa luokanopettajaopiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen ja interkulttuuriseen kompetenssiin positiivisesti. Esimerkiksi erilaiset käytännön kokemukset ja oman ajatusmaailman muutokset nähtiin oman ammatillisen kehittymisen kannalta merkittävinä tekijöinä. Myös oman interkulttuurisen kompetenssin nähtiin kehittyneen teemaharjoittelun aikana esimerkiksi erilaisen ympäristön ja siellä syntyneiden vuorovaikutustilanteiden kautta.
Halusimme tämän tutkimuksen avulla selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajaopiskelijoilla on ulkomailla suoritetuista teemaharjoitteluista ja niiden vaikutuksista omalle ammatilliselle kehittymiselle sekä interkulttuuriselle kompetenssille. Lähestymme aihetta fenomenografisen tutkimusmenetelmän avulla, jossa painottuu kokemusten kautta syntyneet näkemykset ja käsitykset. Toteutimme tutkimuksen hyödyntäen teemahaastattelun menetelmää. Tutkimuksemme keskittyy luokanopettajaopiskelijoiden henkilökohtaisten kokemusten kautta muodostuneisiin näkemyksiin ja niiden pohjalta luotuihin merkityksiin tutkimusaiheesta.
Tutkimuksemme perusteella voidaan todeta, että ulkomailla suoritettu teemaharjoittelu vaikuttaa luokanopettajaopiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen ja interkulttuuriseen kompetenssiin positiivisesti. Esimerkiksi erilaiset käytännön kokemukset ja oman ajatusmaailman muutokset nähtiin oman ammatillisen kehittymisen kannalta merkittävinä tekijöinä. Myös oman interkulttuurisen kompetenssin nähtiin kehittyneen teemaharjoittelun aikana esimerkiksi erilaisen ympäristön ja siellä syntyneiden vuorovaikutustilanteiden kautta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31928]