Poliittisen henkilöbrändin rakentuminen sosiaalisessa mediassa |
|
Author: | Pistemaa, Laura1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Oulu Business School, Department of Marketing, Marketing |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.6 MB) |
Pages: | 27 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005201992 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : L. Pistemaa,
2020
|
Publish Date: | 2020-05-20 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tiivistelmä Meillä kaikilla on brändi, halusimme sitä tai emme. Lähes kaikkea voi brändätä, eikä politiikka ole siitä poikkeus. Kandidaatintyö tutkii poliittisen henkilöbrändin rakentumista sosiaalisessa mediassa. Henkilöbrändin muodostumista on aiemmin tutkittu paljon esimerkiksi artistien ja asiantuntijoiden keskuudessa, mutta poliittisessa kontekstissa sen tutkimus jäänyt vähäiseksi. Tutkimuksen aihetta lähestytään kolmen teeman kautta, jotka ovat poliittinen brändäys, henkilöbrändäys ja brändäys sosiaalisessa mediassa. Tutkimus on toteutettu narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Henkilöbrändäys on prosessi, jossa tunnistetaan henkilökohtainen brändiarvo ja oma brändipositio sekä viestitään sitä sopivissa kanavissa. Sosiaalinen media taas tuo henkilöbrändäykseen täysin uusia ulottuvuuksia ja mahdollisuuksia. Se on avannut kaikille avoimen ja edullisen alustan, joka mahdollistaa reaaliaikaisen vuoropuhelun. Poliittinen markkinointi taas ei ole ainoastaan poliittisia puheita ja poliittisia esiintymisiä, vaan se on markkinoinnin ja sen alalajien, kuten brändäyksen, ilmenemismuoto poliittisessa kontekstissa. Tärkeä toistuva huomio tutkimuksessa on se, ettei sosiaalisen median hurmiossa sovi unohtaa, että brändi rakentuu kaikkialla ja kaikessa, mitä teemme, jopa silloin, kun emme ole paikalla. Tutkimuksen keskeisimpiä johtopäätöksiä on se, että poliittinen henkilöbrändi rakentuu yhteistyössä kuluttajakansalaisen eli äänestäjän kanssa. Sosiaalinen media tarjoaa tähän loistavan alustan ja keinovalikoiman. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Laura Pistemaa, 2020. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |