Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot 1940- ja 1950-luvun kasvatuksessa |
|
Author: | Porkola, Elisa1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.4 MB) |
Pages: | 32 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202005262177 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : E. Porkola,
2020
|
Publish Date: | 2020-05-26 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tiivistelmä Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten itsestä huolehtiminen ja arjen taidot ilmenivät 1940- ja 1950-luvun kasvatuksessa ja miten vuoden 2014 opetussuunnitelman tavoitteet oppilaiden itsestä huolehtimisesta ja arjen taidoista eroavat tai yhdistyvät näiden aiheiden kasvatustavoitteissa 1940- ja 1950-luvulla. Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot ovat osa laaja-alaisia osaamistavoitteita, jotka esiteltiin vuonna 2014 julkaistussa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Laaja-alaisten osaamistavoitteiden tarkoituksena on tarjota oppilaille oppiainerajat ylittäviä tietoja ja taitoja, joita he tulevat tarvitsemaan yhteiskunnan jäseninä. Tässä tutkielmassa itsestä huolehtiminen ja arjen taidot on jaettu kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat 1) oma ja muiden hyvinvointi, terveys ja turvallisuus, 2) turvallinen liikkuminen ja teknologian käyttö ja 3) omasta taloudesta huolehtiminen. Kyseisiä osa-alueita tarkastellaan sekä vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteiden, että 1940- ja 1950-lukujen kasvatustieteellisen kirjallisuuden kautta. Kirjallisuuskatsauksessa saatiin selville, että vaikka yhteiskunta ja ympäristö, jossa lapset kasvoivat 1940- ja 1950-luvuilla, oli hyvin erilainen verrattuna nykyaikaan, ovat opetuksen painopisteet itsestä huolehtimiseen ja arjen taitoihin pysyneet samankaltaisina. Eri oppiaineiden sisältöjen laaja-alainen tarkastelukaan ei ollut kyseisinä vuosikymmeninä tuntematon ajatus, vaan laajasti alakansakoulussa käytetty Aukusti Salon sidotun kokonaisopetuksen myötä. 1940- ja 1950-luvun kansakoulua käsittelevän kirjallisuuden perusteella voidaan todeta, että kansakoulu tarjosi oppilailleen monipuoliset mahdollisuudet itsestä huolehtimiseen ja arjen taitoihin. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Elisa Porkola, 2020. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |