Avoimen oppimisympäristön vaikutuksia oppilaiden työrauhaan peruskoulussa
Mällinen, Aino (2020-06-03)
Mällinen, Aino
A. Mällinen
03.06.2020
© 2020 Aino Mällinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006042276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006042276
Tiivistelmä
Kandidaatintyön tarkoituksena on aiemman kirjallisuuden perusteella tutkia, miten avoin oppimisympäristö vaikuttaa oppilaiden työrauhaan peruskoulussa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät avoimessa oppimisympäristössä edesauttavat oppilaiden työrauhaa ja mitkä tekijät häiritsevät sitä. Tutkielma on toteutettu integroivana kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineisto koostuu pääosin tuoreista, kansainvälisesti vertaisarvioiduista tutkimuksista.
Tutkimusaihe on hyvin ajankohtainen, sillä avoimet oppimisympäristöt ovat alkaneet viime aikoina yleistyä koulurakentamisessa sekä maailmalla että Suomessa. Avointen oppimisympäristöiden vaikutuksesta oppilaiden työrauhaan on keskusteltu paljon myös suomalaisessa mediassa, mutta tutkimustietoa aiheesta on vielä vähän. Tutkimuksen tavoitteena onkin tuoda aihetta koskevaan keskusteluun myös tieteellistä näkökulmaa. Lisäksi tutkielmassa perehdytään nykyisin vallalla olevaan sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, jonka ajatellaan olevan yksi oppimisympäristöjen muutoksen taustatekijöistä.
Tutkielmassa havaittiin, että oppilaiden työrauhaa avoimissa oppimisympäristöissä edesauttoi oppilaiden motivaatio ja lisääntynyt vapaus itselle sopivan työskentelypaikan valinnassa. Lisäksi työrauhaa koettiin edesauttavan oppilaiden lisääntynyt mahdollisuus valita työskentelevätkö he yksin vai ryhmässä. Sen sijaan haasteita oppilaiden työrauhaan vaikuttivat tuovan avoimissa oppimisympäristöissä kasvanut häiritsevän melun ja visuaalisten häiriötekijöiden määrä. Työrauhaa vaikutti häiritsevän myös tilassa työskentelevien oppilaiden suuri määrä ja opettajan työrauhaa koskevan kontrollin väheneminen.
Johtopäätöksinä voidaankin sanoa, että työrauhaa häiritseviä tekijöitä esiintyi avoimissa oppimisympäristöissä paljon, minkä koettiin haastavan etenkin niiden oppilaiden työrauhaa, joilla on vaikeuksia tarkkaavuudessa ja oman toiminnan säätelyssä. Toisaalta avoimissa oppimisympäristöissä oppilaiden lisääntynyt valinnanvapaus työskentelyn suhteen ehkäisi näitä työrauhahäiriöitä. Tutkimuksessa työrauhaan positiivisesti näytti vaikuttavan erityisesti hiljainen tila, johon oppilailla oli mahdollisuus vetäytyä työskentelemään niin halutessaan.
Tutkimusaihe on hyvin ajankohtainen, sillä avoimet oppimisympäristöt ovat alkaneet viime aikoina yleistyä koulurakentamisessa sekä maailmalla että Suomessa. Avointen oppimisympäristöiden vaikutuksesta oppilaiden työrauhaan on keskusteltu paljon myös suomalaisessa mediassa, mutta tutkimustietoa aiheesta on vielä vähän. Tutkimuksen tavoitteena onkin tuoda aihetta koskevaan keskusteluun myös tieteellistä näkökulmaa. Lisäksi tutkielmassa perehdytään nykyisin vallalla olevaan sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen, jonka ajatellaan olevan yksi oppimisympäristöjen muutoksen taustatekijöistä.
Tutkielmassa havaittiin, että oppilaiden työrauhaa avoimissa oppimisympäristöissä edesauttoi oppilaiden motivaatio ja lisääntynyt vapaus itselle sopivan työskentelypaikan valinnassa. Lisäksi työrauhaa koettiin edesauttavan oppilaiden lisääntynyt mahdollisuus valita työskentelevätkö he yksin vai ryhmässä. Sen sijaan haasteita oppilaiden työrauhaan vaikuttivat tuovan avoimissa oppimisympäristöissä kasvanut häiritsevän melun ja visuaalisten häiriötekijöiden määrä. Työrauhaa vaikutti häiritsevän myös tilassa työskentelevien oppilaiden suuri määrä ja opettajan työrauhaa koskevan kontrollin väheneminen.
Johtopäätöksinä voidaankin sanoa, että työrauhaa häiritseviä tekijöitä esiintyi avoimissa oppimisympäristöissä paljon, minkä koettiin haastavan etenkin niiden oppilaiden työrauhaa, joilla on vaikeuksia tarkkaavuudessa ja oman toiminnan säätelyssä. Toisaalta avoimissa oppimisympäristöissä oppilaiden lisääntynyt valinnanvapaus työskentelyn suhteen ehkäisi näitä työrauhahäiriöitä. Tutkimuksessa työrauhaan positiivisesti näytti vaikuttavan erityisesti hiljainen tila, johon oppilailla oli mahdollisuus vetäytyä työskentelemään niin halutessaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]