Liikunnanopettaja positiivisten liikuntakokemusten mahdollistajana
Shnoro, Niko (2020-06-23)
Shnoro, Niko
N. Shnoro
23.06.2020
© 2020 Niko Shnoro. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006252669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202006252669
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää keinoja, joilla liikunnanopettaja voi mahdollistaa positiivisten liikuntakokemusten syntymistä oppilaille. Tutkielma toteutettiin kuvailevalla kirjallisuuskatsauksella, jossa kirjallisuuden avulla pyritään löytämään konkreettisia keinoja myönteisten tunteiden syntyyn.
Liikunnallisuus on ajankohtainen aihe, koska nykyään nuorten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt. Tämä taas heijastuu aikuisiän fyysiseen aktiivisuuteen. Nuori elää yläkoulussa nuoruusvaihettaan, jossa nuoren mielenkiinnon kohteita ohjaavat vahvasti tunteet. Tutkimuksen aihe syntyi omasta mielenkiinnostani liikunnanopettajan ammattia ja liikuntaa kohtaan sekä liikunnan tärkeydestä meidän yhteiskunnassamme. Opetussuunnitelman mukainen liikunnan opetuksen tavoite toimi myös osasyynä aiheen valintaan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan liikunnan tärkein tehtävä yläkoulussa on antaa positiivisia liikuntakokemuksia oppilaille. Tutkimuksessa selvitetään kirjallisuuden avulla positiivisen liikuntakokemuksen mahdollistamisen konkreettisia keinoja, jotka ovat perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisia.
Tutkimuksen perusteella positiiviset liikuntakokemukset lisäävät nuorten fyysistä aktiivisuutta ja fyysinen aktiivisuus nuorena ennustaa myös aikuisiän fyysistä aktiivisuutta. Liikunnanopettajan rooli on tärkeä nuoren liikunnallisen elämäntavan omaksumiselle sekä myönteisten tunteiden saamiselle liikunnasta. Opettajan tekemillä ratkaisuilla sekä toiminnalla on iso merkitys nuoren käsitykseen itsestään liikkujana.
Tutkimustulosten perusteella myönteisten tunteiden mahdollistamisen keinoja ovat opettajan tekemät ryhmäjaot, jossa ryhmät muodostetaan opettajajohtoisesti. Liikuntatunnin tehtävät olisi hyvä suunnitella yksilöllisesti oppilaiden taitotasoa vastaaviksi. Positiivisen pedagogiikan avulla oppilas tunnistaa ja kehittää omia luonteenvahvuuksiaan sekä tunnistaa myönteisiä tunteitaan. Opettajan valitsemat opetustyylit liikuntatuntien tavoitteisiin sopiviksi ovat edesauttamassa oppilaiden myönteisten tunteiden syntyä. Positiivinen ja kannustava palaute oppitunnin aikana kannustaa nuorta liikkumaan. Arvioinnin olisi hyvä olla positiivista, rakentavaa sekä nuoria kannustavaa.
Liikunnallisuus on ajankohtainen aihe, koska nykyään nuorten fyysinen aktiivisuus on vähentynyt. Tämä taas heijastuu aikuisiän fyysiseen aktiivisuuteen. Nuori elää yläkoulussa nuoruusvaihettaan, jossa nuoren mielenkiinnon kohteita ohjaavat vahvasti tunteet. Tutkimuksen aihe syntyi omasta mielenkiinnostani liikunnanopettajan ammattia ja liikuntaa kohtaan sekä liikunnan tärkeydestä meidän yhteiskunnassamme. Opetussuunnitelman mukainen liikunnan opetuksen tavoite toimi myös osasyynä aiheen valintaan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman mukaan liikunnan tärkein tehtävä yläkoulussa on antaa positiivisia liikuntakokemuksia oppilaille. Tutkimuksessa selvitetään kirjallisuuden avulla positiivisen liikuntakokemuksen mahdollistamisen konkreettisia keinoja, jotka ovat perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisia.
Tutkimuksen perusteella positiiviset liikuntakokemukset lisäävät nuorten fyysistä aktiivisuutta ja fyysinen aktiivisuus nuorena ennustaa myös aikuisiän fyysistä aktiivisuutta. Liikunnanopettajan rooli on tärkeä nuoren liikunnallisen elämäntavan omaksumiselle sekä myönteisten tunteiden saamiselle liikunnasta. Opettajan tekemillä ratkaisuilla sekä toiminnalla on iso merkitys nuoren käsitykseen itsestään liikkujana.
Tutkimustulosten perusteella myönteisten tunteiden mahdollistamisen keinoja ovat opettajan tekemät ryhmäjaot, jossa ryhmät muodostetaan opettajajohtoisesti. Liikuntatunnin tehtävät olisi hyvä suunnitella yksilöllisesti oppilaiden taitotasoa vastaaviksi. Positiivisen pedagogiikan avulla oppilas tunnistaa ja kehittää omia luonteenvahvuuksiaan sekä tunnistaa myönteisiä tunteitaan. Opettajan valitsemat opetustyylit liikuntatuntien tavoitteisiin sopiviksi ovat edesauttamassa oppilaiden myönteisten tunteiden syntyä. Positiivinen ja kannustava palaute oppitunnin aikana kannustaa nuorta liikkumaan. Arvioinnin olisi hyvä olla positiivista, rakentavaa sekä nuoria kannustavaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31508]