Miten musiikkiteknologia voi tukea säveltämisen opettamista alakoulussa?
Ihme, Lauri (2020-09-29)
Ihme, Lauri
L. Ihme
29.09.2020
© 2020 Lauri Ihme. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202010022999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202010022999
Tiivistelmä
Perusopetuksen opetussuunnitelmassa musiikin opetuksen yhtenä tavoitteena ohjata oppilaita suunnittelemaan ja toteuttamaan omia pienimuotoisia sävellyksiä jo ensimmäisestä luokasta alkaen. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on selvittää, millaisin keinoin musiikkiteknologian avulla tätä tavoitetta voidaan tukea, sekä miten alakouluikäisten lasten luovuutta voi herätellä säveltämisen kaltaiseen luovaan toimintaan.
Ennen säveltämistehtävien aloittamista luovuutta on tärkeää herätellä erilaisten leikkien, yhdessä tapahtuvan soitinten kokeilun, sekä improvisoinnin avulla. Luokan ilmapiirin olisi hyvä olla myönteinen ja kannustava. Sellainen, että oppilaat eivät pelkää tehdä virheitä. Silloin oppilaat uskaltavat päästää luovuutensa valloilleen. Oppilailla pitää olla myös tiedossa, millaista musiikkia aiotaan säveltää. Sävellystehtävää voi pohjustaa esimerkiksi kuuntelemalla jotain tietyn tyyppistä musiikkia, josta haetaan inspiraatiota. Inspiraationa voivat toimia esimerkiksi myös oppilaiden omat kokemukset, koulussa tapahtuneet kommellukset, tai oppilaiden piirustukset. Opettajan pitää antaa oppilaille erilaisia tehtäviä vaihdellen rajatumpien ja vapaampien tehtävänantojen välillä. Sävellystehtävillä pitää olla useimmiten selkeitä opetuksellisia tavoitteita. Opettajan pitää myös pohtia, missä määrin käytetään oikeita soittimia, ja missä kohtaa musiikkiteknologiaa voisi olla opetuksen tukena. Eriyttäminen täytyy myös ottaa huomioon.
Musiikkiteknologia voi olla säveltämisen opettelussa parhaimmillaan loistava apuväline. Siihen tarkoitetut tietokoneohjelmat ja kännykkäsovellukset on suunniteltu sillä tavalla, että alkuun pääsemiseksi käyttäjältä ei vaadita musiikin teorian osaamista tai soittotaitoa. Ohjelmissa on valmiita rumpukomppeja ja sointukiertoja, joiden päälle aloitteleva säveltäjä voi luoda erilaisia melodioita. Käyttäjä kuulee välittömästi miltä hänen sävellyksensä kuulostaa ilman tarvetta soittaa sitä oikealla soittimella. Hän voi ohjelmissa kokeilla helposti kaikenlaisia soittimia lisäten niihin erilaisia efektejä. Omien sävellysten tallentaminen ja jakaminen onnistuu myös näppärästi musiikkiteknologian avulla. Säveltämisen opettaminen voi tukea myös luovuuden ja mielikuvituksen kehittymistä, joka on myös yksi perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteista musiikin opetuksessa.
Ennen säveltämistehtävien aloittamista luovuutta on tärkeää herätellä erilaisten leikkien, yhdessä tapahtuvan soitinten kokeilun, sekä improvisoinnin avulla. Luokan ilmapiirin olisi hyvä olla myönteinen ja kannustava. Sellainen, että oppilaat eivät pelkää tehdä virheitä. Silloin oppilaat uskaltavat päästää luovuutensa valloilleen. Oppilailla pitää olla myös tiedossa, millaista musiikkia aiotaan säveltää. Sävellystehtävää voi pohjustaa esimerkiksi kuuntelemalla jotain tietyn tyyppistä musiikkia, josta haetaan inspiraatiota. Inspiraationa voivat toimia esimerkiksi myös oppilaiden omat kokemukset, koulussa tapahtuneet kommellukset, tai oppilaiden piirustukset. Opettajan pitää antaa oppilaille erilaisia tehtäviä vaihdellen rajatumpien ja vapaampien tehtävänantojen välillä. Sävellystehtävillä pitää olla useimmiten selkeitä opetuksellisia tavoitteita. Opettajan pitää myös pohtia, missä määrin käytetään oikeita soittimia, ja missä kohtaa musiikkiteknologiaa voisi olla opetuksen tukena. Eriyttäminen täytyy myös ottaa huomioon.
Musiikkiteknologia voi olla säveltämisen opettelussa parhaimmillaan loistava apuväline. Siihen tarkoitetut tietokoneohjelmat ja kännykkäsovellukset on suunniteltu sillä tavalla, että alkuun pääsemiseksi käyttäjältä ei vaadita musiikin teorian osaamista tai soittotaitoa. Ohjelmissa on valmiita rumpukomppeja ja sointukiertoja, joiden päälle aloitteleva säveltäjä voi luoda erilaisia melodioita. Käyttäjä kuulee välittömästi miltä hänen sävellyksensä kuulostaa ilman tarvetta soittaa sitä oikealla soittimella. Hän voi ohjelmissa kokeilla helposti kaikenlaisia soittimia lisäten niihin erilaisia efektejä. Omien sävellysten tallentaminen ja jakaminen onnistuu myös näppärästi musiikkiteknologian avulla. Säveltämisen opettaminen voi tukea myös luovuuden ja mielikuvituksen kehittymistä, joka on myös yksi perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteista musiikin opetuksessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31928]