Oppilashuollon henkilökunnan ja opettajien välinen yhteistyö peruskoulussa opettajien kuvaamana
Koistinen, Ella (2020-12-17)
Koistinen, Ella
E. Koistinen
17.12.2020
© 2020 Ella Koistinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202012183403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202012183403
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien ja oppilashuollon henkilökunnan välistä yhteistyötä ja miten oppilashuollon piiriin lähetetyt tapaukset hoidettiin opettajien arvioimana. Tutkimus toteutettiin fenomenografisena tapaustutkimuksena. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä esitellään oppilashuoltoa ja sen sisältöä sekä moniammatillisen yhteistyön piirteitä koulukontekstissa.
Aineistonkeruu tapahtui verkkokyselyn muodossa vuoden 2020 aikana. Tutkimukseen osallistui 60 luokanopettajaa ympäri Suomea. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuskysymykset muodostuivat aineiston perusteella. Ensimmäinen tutkimuskysymys keskittyi perehtymään siihen, miten yhteistyö oppilashuollon kanssa sujuu. Toisen tutkimuskysymyksen tarkoituksena oli perehtyä oppilashuoltoon lähetettyjen tapausten käsittelyyn, jonka rinnalle nostin kysymyksen yhteistyön toimivuudesta, sillä se nousi olennaisena aineistosta.
Tutkimustulosten mukaan yhteistyö on pääosin toimivaa, joka johtui hyvästä moniammatillisesta matalakynnyksellisestä yhteistyöstä ja yhteisestä pyrkimyksestä ajatella oppilaan parasta. Ongelmat yhteistyössä lähinnä liittyivät henkilökunnan vaihtuvuuteen ja resurssipulaan. Resurssipula koettiin ongelmana oppilaiden hoitoon pääsyn suhteen. Koululääkäreiden ja kouluterveydenhoitajien vastaanottoaika koettiin vähäisenä ja hoitoon pääsy eritoten psykologisten ongelmien suhteen venyi, joka johtui pitkistä jonoista.
Tutkimustuloksia ei kuitenkaan pystytä yleistämään pienen otannan vuoksi. Aihetta on tutkittu enemmän oppilashuollon näkökulmasta, mutta ei niinkään opettajien ja oppilashuollon henkilökunnan välisestä yhteistyöstä.
Aineistonkeruu tapahtui verkkokyselyn muodossa vuoden 2020 aikana. Tutkimukseen osallistui 60 luokanopettajaa ympäri Suomea. Tutkimuksen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuskysymykset muodostuivat aineiston perusteella. Ensimmäinen tutkimuskysymys keskittyi perehtymään siihen, miten yhteistyö oppilashuollon kanssa sujuu. Toisen tutkimuskysymyksen tarkoituksena oli perehtyä oppilashuoltoon lähetettyjen tapausten käsittelyyn, jonka rinnalle nostin kysymyksen yhteistyön toimivuudesta, sillä se nousi olennaisena aineistosta.
Tutkimustulosten mukaan yhteistyö on pääosin toimivaa, joka johtui hyvästä moniammatillisesta matalakynnyksellisestä yhteistyöstä ja yhteisestä pyrkimyksestä ajatella oppilaan parasta. Ongelmat yhteistyössä lähinnä liittyivät henkilökunnan vaihtuvuuteen ja resurssipulaan. Resurssipula koettiin ongelmana oppilaiden hoitoon pääsyn suhteen. Koululääkäreiden ja kouluterveydenhoitajien vastaanottoaika koettiin vähäisenä ja hoitoon pääsy eritoten psykologisten ongelmien suhteen venyi, joka johtui pitkistä jonoista.
Tutkimustuloksia ei kuitenkaan pystytä yleistämään pienen otannan vuoksi. Aihetta on tutkittu enemmän oppilashuollon näkökulmasta, mutta ei niinkään opettajien ja oppilashuollon henkilökunnan välisestä yhteistyöstä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32009]