Ammatti-identiteetin vaikutus varhaiskasvatuksen tiimityön konflikteihin
Turunen, Minna (2020-12-15)
Turunen, Minna
M. Turunen
15.12.2020
© 2020 Minna Turunen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202012193472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202012193472
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on kuvata ammatti-identiteetin vaikutusta varhaiskasvatuksen tiimityön konflikteihin varhaiskasvatus alalla tapahtuvien jatkuvien muutosten keskellä. Tutkielma on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa perehdytään varhaiskasvatuksen historian kautta suurimpiin lakimuutoksiin sekä muutoksiin koulutuksissa, jotka ovat muovanneet varhaiskasvatuksen kenttää sellaiseksi kuin se on tänä päivänä. Tämän jälkeen kuvataan millaisena varhaiskasvatuksen tiimityön konfliktit näyttäytyvät tutkimuskirjallisuuden valossa. Lopuksi tarkastellaan ammatti-identiteetti käsitettä muutoksessa sekä ammatti-identiteetin muotoutumista.
Tutkimuksen lähteinä on käytetty väitöskirjoja, kotimaisia ja kansainvälisiä artikkeleja, varhaiskasvatuslakia, varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä tutkimusraportteja. Kirjallisuuskatsaus osoittaa varhaiskasvatuksen tiimityön konfliktien syiksi hoivan ja pedagogiikan vastakkainasettelun, alan jatkuvat muutokset, koulutusten jännittyneisyyden sekä epäselvän työjaon ja työkulttuurin. Tutkimustuloksena voidaan todeta, että ammatti-identiteetti vaikuttaa konflikteihin, kuten myös muutokset. Muutoksilla ja konflikteilla on vaikutus ammatti-identiteettiin ja sitä kautta uusien konfliktien syntymiseen.
Tutkimuksen lähteinä on käytetty väitöskirjoja, kotimaisia ja kansainvälisiä artikkeleja, varhaiskasvatuslakia, varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä tutkimusraportteja. Kirjallisuuskatsaus osoittaa varhaiskasvatuksen tiimityön konfliktien syiksi hoivan ja pedagogiikan vastakkainasettelun, alan jatkuvat muutokset, koulutusten jännittyneisyyden sekä epäselvän työjaon ja työkulttuurin. Tutkimustuloksena voidaan todeta, että ammatti-identiteetti vaikuttaa konflikteihin, kuten myös muutokset. Muutoksilla ja konflikteilla on vaikutus ammatti-identiteettiin ja sitä kautta uusien konfliktien syntymiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31484]