Liikunnan ja sen suunnittelun merkitys 4–5-vuotiaiden lasten päiväkotiarjessa |
|
Author: | Haataja, Reetta1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.4 MB) |
Pages: | 31 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202101051001 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : R. Haataja,
2020
|
Publish Date: | 2021-01-07 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tiivistelmä Kandidaatintukielmani tavoitteena on tutkia liikuntaa ja sen suunnittelua 4–5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. Erityisesti tarkastelen, toteutuuko liikunnan suunnittelu ja järjestäminen Varhaiskasvatussuunnitelman (2019) ja Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten (2016) mukaisesti. Kiinnittävätkö varhaiskasvatuksenopettajat tarpeeksi huomiota liikunnan monipuolisuuteen ja laatuun? Ja mikä merkitys suunnittelulla on liikunnan monipuolisuuteen varhaiskasvatuksessa? Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositusten (2016) mukaan liikuntaa tulisi olla lapsilla päivittäin vähintään kolmen tunnin ajan. Useimmissa tutkimuksissa havaitaan kuitenkin lasten liikkuvan liian vähän. Vähäinen liikunta lisää lasten riskiä sairastua esimerkiksi tuki- ja liikuntaelinten sairauksiin. Liikunnan vähäisyyteen voivat liittyä suunnittelemattomuus, huonot tilat, välineiden puute tai liian vähäinen ohjattu liikunta. Varhaiskasvatuksessa suunnittelu on opettajan vastuulla, mistä on erikseen säädetty työaikamääräyksissä. Suunnittelun tulisi olla säännöllistä ja huomioida lasten yksilöllistä kehitystä ja lasten mielenkiinnonkohteita. Järjestelmällisellä suunnittelulla taataan lapsille pedagogista kasvatusta, jolla on selkeät tavoitteet. Tavoitteeni on tutkia aihetta integroivan kirjallisuuskatsauksen keinoin mahdollisimman monipuolisesti. Integroiva kirjallisuuskatsaus mahdollistaa erilaisten lähteiden käytön, jolloin voin tutkia ilmiötä mahdollisimman monitahoisesti. Hyödynnän tutkimuksessani tutkittuun tietoon perustuvia tutkimuksia ja aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, jotta saan mahdollisimman luotettavan ja laaja-alaisen tutkielman. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Reetta Haataja, 2020. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |