Vesilaitoksen asiakashallinnan toteuttamisvaihtoehtojen tarkastelu Inarin Lapin Vesi Oy:lle
Veijola, Bikkà (2021-02-02)
Veijola, Bikkà
B. Veijola
02.02.2021
© 2021 Bikkà Veijola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202102041107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202102041107
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä käsiteltiin vesilaitoksen datanhallintaa sekä digitalisaatiota, keskittyen asiakastietojärjestelmän rooliin vesilaitoksen tietohallinnossa. Työssä selvitettiin Inarin Lapin Vesi Oy:lle Suomen vesilaitosten asiakastietojärjestelmiä ja markkinoilla tällä hetkellä olevia tuotteita.
Työ jakautui kolmeen vaiheeseen. Teoriaosuudessa esiteltiin aiheen taustaa ja tarvetta eri järjestelmille. Koekohteena työssä esitettiin Inarin Lapin Vesi Oy:n tilannetta ja ratkaisuja. Vaihtoehtojen tarkasteluvaiheessa kartoitettiin ja kuvailtiin eri järjestelmiä ja kyseltiin käyttäjäkokemuksia sähköpostikyselyn avulla.
Tässä työssä tarkasteltiin viittä yleisemmin käytössä olevaa vesihuollon asiakastietojärjestelmää Suomessa. Markkinoille on viime vuosina tullut uusia järjestelmiä yhä kehittyneemmillä ratkaisuilla, vastaamaan digitalisaation tuomiin kasvaviin vaatimuksiin. Tässä työssä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää lähtötietoina Inarin Lapin Vesi Oy:n uuden asiakastietojärjestelmän hankintaprosessille.
Työ jakautui kolmeen vaiheeseen. Teoriaosuudessa esiteltiin aiheen taustaa ja tarvetta eri järjestelmille. Koekohteena työssä esitettiin Inarin Lapin Vesi Oy:n tilannetta ja ratkaisuja. Vaihtoehtojen tarkasteluvaiheessa kartoitettiin ja kuvailtiin eri järjestelmiä ja kyseltiin käyttäjäkokemuksia sähköpostikyselyn avulla.
Tässä työssä tarkasteltiin viittä yleisemmin käytössä olevaa vesihuollon asiakastietojärjestelmää Suomessa. Markkinoille on viime vuosina tullut uusia järjestelmiä yhä kehittyneemmillä ratkaisuilla, vastaamaan digitalisaation tuomiin kasvaviin vaatimuksiin. Tässä työssä saatuja tuloksia voidaan hyödyntää lähtötietoina Inarin Lapin Vesi Oy:n uuden asiakastietojärjestelmän hankintaprosessille.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31907]