Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä, merkityksiä ja mieltymyksiä opettajien valintaan vaikuttavista tekijöistä
Horsma, Iiro; Pernu, Janne (2021-02-15)
Horsma, Iiro
Pernu, Janne
I. Horsma; J. Pernu
15.02.2021
© 2021 Iiro Horsma, Janne Pernu. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202102171187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202102171187
Tiivistelmä
Suomessa ammatti- ja alakohtainen segregaatio on erittäin voimakasta. Kasvatus- ja opetusala on naisvaltainen. Esimerkiksi Opetushallitus (2017) on esittänyt huolensa liittyen alan naisvaltaisuuteen ja sen mahdollisesta vaikutuksesta oppilaisiin. Tutkielma lähestyy aihetta toisesta näkökulmasta kysyen oppilailta itseltään, onko opettajan sukupuolella todella merkitystä heille jollain tapaa vai kokevatko oppilaat opettajan muut piirteet tärkeämmiksi. Tutkielmassa pyrittiin etsimään vastauksia kolmeen tutkimuskysymykseen: Mitkä tekijät ohjasivat eniten oppilaiden tekemiä opettajavalintoja, millä tavoin oppilaat perustelivat tekemäänsä opettajavalintaa, ja oliko tyttöjen ja poikien tekemien valintojen ja perustelujen välillä löydettävissä eroja ja yhtäläisyyksiä?
Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, fenomenografiseen tutkimusmetodologiaan nojautuen. Tutkielman taustalla vaikuttaa myös fenomenologinen tieteenfilosofia. Tutkielman aineisto kerättiin juuri tätä tutkielmaa varten kehitetyllä menetelmällä, jossa oppilaat valitsivat mielestään mieluisimman opettajan itselleen neljästä, tutkijoiden luomasta opettajaprofiilista. Oppilaiden tuli perustella valintansa kirjallisesti. Näin voitiin tutkia, mitä piirteitä oppilaat arvottivat kaikkein eniten valitsemassaan opettajassa. Tutkimusaineistoon sovellettiin sisällönanalyysiä sekä merkitysanalyysiä.
Tärkeimmiksi oppilaiden valintaa ohjanneiksi tekijöiksi nousivat opettajan persoonaan liittyvät tekijät, kuten esimerkiksi opettajan harrastukset. Oppilaat perustelivat useimmiten opettajan valintaa samaistumisen kautta, mutta myös opettajasta syntyneen mielikuvan pohjalta. Oppilaat painottivat myös opettajan työkokemusta valinnan perusteluissaan. Iältään opettajan toivottiin olevan sopivan nuori, muttei liian vanhakaan. Opettajan sukupuolella ei näyttänyt olevan oppilaille kovin suurta merkitystä. Koko aineiston tasolla nais- ja miesopettajat tulivat valituiksi yhtä monta kertaa. Vastaajien sukupuolta tarkastellessa merkittäviä linjaeroja ei sukupuolten väliltä löytynyt, vaan oppilaat korostivat perusteluissaan kutakuinkin samoja tekijöitä sukupuolestaan riippumatta. Voidaan todeta, että muut opettajaan liittyvät asiat ja piirteet näyttäytyvät oppilaille merkityksellisempinä kuin opettajan sukupuoli.
Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, fenomenografiseen tutkimusmetodologiaan nojautuen. Tutkielman taustalla vaikuttaa myös fenomenologinen tieteenfilosofia. Tutkielman aineisto kerättiin juuri tätä tutkielmaa varten kehitetyllä menetelmällä, jossa oppilaat valitsivat mielestään mieluisimman opettajan itselleen neljästä, tutkijoiden luomasta opettajaprofiilista. Oppilaiden tuli perustella valintansa kirjallisesti. Näin voitiin tutkia, mitä piirteitä oppilaat arvottivat kaikkein eniten valitsemassaan opettajassa. Tutkimusaineistoon sovellettiin sisällönanalyysiä sekä merkitysanalyysiä.
Tärkeimmiksi oppilaiden valintaa ohjanneiksi tekijöiksi nousivat opettajan persoonaan liittyvät tekijät, kuten esimerkiksi opettajan harrastukset. Oppilaat perustelivat useimmiten opettajan valintaa samaistumisen kautta, mutta myös opettajasta syntyneen mielikuvan pohjalta. Oppilaat painottivat myös opettajan työkokemusta valinnan perusteluissaan. Iältään opettajan toivottiin olevan sopivan nuori, muttei liian vanhakaan. Opettajan sukupuolella ei näyttänyt olevan oppilaille kovin suurta merkitystä. Koko aineiston tasolla nais- ja miesopettajat tulivat valituiksi yhtä monta kertaa. Vastaajien sukupuolta tarkastellessa merkittäviä linjaeroja ei sukupuolten väliltä löytynyt, vaan oppilaat korostivat perusteluissaan kutakuinkin samoja tekijöitä sukupuolestaan riippumatta. Voidaan todeta, että muut opettajaan liittyvät asiat ja piirteet näyttäytyvät oppilaille merkityksellisempinä kuin opettajan sukupuoli.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31484]