University of Oulu

Pelikehittäjän haasteet ja mahdollisuudet yksin ja yrityksessä

Saved in:
Author: Kilpeläinen, Joni1
Organizations: 1University of Oulu, Faculty of Information Technology and Electrical Engineering, Information Processing Science
Format: ebook
Version: published version
Access: open
Online Access: PDF Full Text (PDF, 0.5 MB)
Pages: 24
Persistent link: http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104127526
Language: Finnish
Published: Oulu : J. Kilpeläinen, 2021
Publish Date: 2021-04-12
Thesis type: Bachelor's thesis
Description:

Tiivistelmä

Pelikehitys on noussut merkittäväksi osaksi ohjelmistokehityksen maailmaa ja yhä useampi valitsee urakseen pelikehityksen. Tämä uravalinta voi johtaa siihen, että pelikehittäjä on osa isompaa peliyritystä tai sitten hän valitsee olla niin sanottu indie-pelikehittäjä ja toimii siten yksin. Tässä tutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen keinoin, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita itsenäinen ja yrityksessä toimiva pelikehittäjä kohtaa urallaan. Suurimmat löydökset olivat, että yksin toimiva pelikehittäjä kokee suurimmat haasteensa näkyvyyden hankkimisessa, riittävän markkinoinnin parissa ja pelin laajuuden ja toimintojen hallinnoimisessa. Yksin toimiva pelikehittäjä saa kuitenkin mahdollisuutena suuren vapauden toteuttaa minkä pelin hän ikinä haluaakin ja pääsee toteuttamaan täysin artistista näkemystään. Tähän verrattuna pelikehittäjä yrityksessä kokee haasteita mahdollisesti eniten niin sanotun crunchin kanssa. Crunch on yleensä suurien peliyhtiöiden ilmiö, missä työntekijät useasti syyllistetään tekemään paikasta riippuen jopa kaksinkertaista työvuoroa pitkiä aikoja ennen isoa julkaisua. Ymmärrettävästi tämä polttaa työntekijöitä loppuun ja pelikehittäjät kokevatkin crunchin aikana terveyshaittoja. Mahdollisuuksia pelikehittäjällä yrityksessä on potentiaalisesti päästä käyttämään peliteollisuuden uusimpia ja parhaimpia työkaluja, joihin yksin toimivalla pelikehittäjällä ei välttämättä koskaan ole pääsyä tai mahdollisuutta. Pelikehittäjä yrityksessä voi myös kokea turhautumista ollessaan vain pieni osa koneistoa, mutta osa isompaa projektiryhmää tuo ystävyyssuhteita ja muita yhteyksiä ihmisiin. Osana virtuaalista organisaatiota pelikehittäjä kokee haasteita eristäytymisen ja vähäisen kanssakäymisen tunteita muiden projektiryhmän jäsenten kesken, luottamus projektiryhmäläisiin ja kommunikaatio-ongelmien kanssa. Muita mahdollisia ongelmia pelikehittäjällä ovat mahdolliset aikavyöhykkeiden eroavaisuudet ja kielimuuri. Kuitenkin mahdollisuuksia tuovat työskentely missä vain ja milloin vain kuten myös ajan ja rahan säästö työmatkojen suhteen. Muita mahdollisuuksia ovat avun ja tuen saaminen missä vain, kun mahdollisia ongelmia tulee. Ratkaisuna ongelmiin voi olla muun muassa projektitapaamisten pito kasvokkain välillä.

see all

Subjects:
Copyright information: © Joni Kilpeläinen, 2021. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited.