Lapsen kielenkehityksen vaikeuksien tunnistaminen ja tukeminen varhaiskasvatuksessa
Tahkola, Iida-Sofia (2021-04-09)
Tahkola, Iida-Sofia
I.-S. Tahkola
09.04.2021
© 2021 Iida-Sofia Tahkola. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104137528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202104137528
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään lapsen kielenkehityksen vaikeuksia varhaiskasvatusiässä. Tutkielmassa vastataan kysymykseen, miten varhaiskasvatuksessa voidaan tunnistaa ja tukea lapsen kielenkehityksen vaikeuksia. Kielenkehityksen vaikeudet ovat yleisiä kehitysvaikeuksia varhaiskasvatusikäisillä lapsilla.
Kielenkehityksen vaikeudet aiheuttavat lapselle usein ihmissuhdehaasteita sekä tunne- ja käytöshäiriöitä. Jotta lapsi, jolla on kielenkehityksen vaikeuksia, voisi osallistua yhdenvertaisesti muiden lasten kanssa varhaiskasvatukseen, olisi tärkeää saada mahdollisimman varhain käyttöön tukitoimia. Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jonka toteutan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimustulokseni ovat syntyneet aiemmin tutkitun tiedon pohjalta. Tutkimusaineisto pohjautuu kasvatustieteen teoriaan, mutta myös logopediaan ja esimerkiksi lääketieteeseen, sillä kielenkehityksen vaikeuksia on relevanttia käsitellä poikkitieteellisesti, jotta kielenkehityksen vaikeuksien diagnostisiin kriteereihin voidaan pureutua.
Kielenkehityksen vaikeuksia voidaan huomioida varhaiskasvatuksessa oppimisympäristöissä, vuorovaikutustilanteissa sekä vanhempien ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten välisessä yhteistyössä. Jos lapsella on kielenkehityksen vaikeuksia, on tärkeää ottaa käyttöön puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät. Jotta kielenkehityksen vaikeuksia voidaan tunnistaa, on tärkeää tietää, miten lapsen kieli kehittyy tyypillisesti.
Kielenkehityksen vaikeudet aiheuttavat lapselle usein ihmissuhdehaasteita sekä tunne- ja käytöshäiriöitä. Jotta lapsi, jolla on kielenkehityksen vaikeuksia, voisi osallistua yhdenvertaisesti muiden lasten kanssa varhaiskasvatukseen, olisi tärkeää saada mahdollisimman varhain käyttöön tukitoimia. Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jonka toteutan kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimustulokseni ovat syntyneet aiemmin tutkitun tiedon pohjalta. Tutkimusaineisto pohjautuu kasvatustieteen teoriaan, mutta myös logopediaan ja esimerkiksi lääketieteeseen, sillä kielenkehityksen vaikeuksia on relevanttia käsitellä poikkitieteellisesti, jotta kielenkehityksen vaikeuksien diagnostisiin kriteereihin voidaan pureutua.
Kielenkehityksen vaikeuksia voidaan huomioida varhaiskasvatuksessa oppimisympäristöissä, vuorovaikutustilanteissa sekä vanhempien ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten välisessä yhteistyössä. Jos lapsella on kielenkehityksen vaikeuksia, on tärkeää ottaa käyttöön puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät. Jotta kielenkehityksen vaikeuksia voidaan tunnistaa, on tärkeää tietää, miten lapsen kieli kehittyy tyypillisesti.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]