Kirjainmenetelmä ja oivaltavan lukemisen menetelmä lukemaan opettamisessa
Valta, Johanna (2021-04-20)
Valta, Johanna
J. Valta
20.04.2021
© 2021 Johanna Valta. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105047686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105047686
Tiivistelmä
Tämä kandidaatin tutkielma selvittää merkittävimpiä eroja lukemaan opettamisessa kahden eri lukemaan opettamisen menetelmän välillä. Toinen niistä on hyvin perinteinen kirjainmenetelmä ja toinen uudempi oivaltavan lukemisen -menetelmä. Kirjainmenetelmälle on ominaista kirjainten nimillä kuorossa tavaaminen. Se on hyvin tekninen menetelmä. Nuori sukupolvi saa kosketuspintaa siihen Seitsemän veljestä -teoksen kautta. Oivaltavan lukemisen -menetelmä on otteeltaan tutkiva ja oppilaita aktivoiva. Lukemaan oppiminen tapahtuu äänteiden eikä kirjainten avulla. Menetelmän keskiössä on tarkkailla kunkin äänteen ääntöpaikkaa ja -tapaa.
Tarkastelen tutkielmassani kielen kehitystä osana lukutaidon oppimista. Tuon esille kielellisen tietoisuuden osatekijät ja niiden roolin lukutaidon kehittymisessä. Lukutaidon tasoja tarkastelen tunnetuimpien teorioiden kautta. Lukemaan opettamisen menetelmiä käsittelen analyyttisten ja synteettisten menetelmien kautta. Vaikka molemmat tutkielmani keskiössä olevista lukemaan opettamisen menetelmistä ovat synteettisiä, tuon esille kokonaiskuvan ymmärtämiseksi myös analyyttisiä menetelmiä. Analyyttiset aloittavat lukemaan opettamisen kokonaisuuksista, kun synteettiset aloittavat sanoja pienemmistä yksiköistä.
Merkittävimpiä eroja tutkielmani kahdessa lukemaan opettamisen menetelmässä löysin olevan neljä. Kirjainmenetelmän kirjaimilla tavaaminen ja oivaltavan lukemisen -menetelmän äänteillä lukeminen on ensimmäinen selkeä ero. Toisena erona nousee kirjainmenetelmän teknisyys ja oivaltavan menetelmän toiminnallisuus. Kolmantena erona näkyy eriyttäminen ja lukutasojen huomiointi — tai niiden puuttuminen. Neljäntenä erona on pitkien ja lyhyiden vokaalien oppimisen aikataulu.
Tarkastelen tutkielmassani kielen kehitystä osana lukutaidon oppimista. Tuon esille kielellisen tietoisuuden osatekijät ja niiden roolin lukutaidon kehittymisessä. Lukutaidon tasoja tarkastelen tunnetuimpien teorioiden kautta. Lukemaan opettamisen menetelmiä käsittelen analyyttisten ja synteettisten menetelmien kautta. Vaikka molemmat tutkielmani keskiössä olevista lukemaan opettamisen menetelmistä ovat synteettisiä, tuon esille kokonaiskuvan ymmärtämiseksi myös analyyttisiä menetelmiä. Analyyttiset aloittavat lukemaan opettamisen kokonaisuuksista, kun synteettiset aloittavat sanoja pienemmistä yksiköistä.
Merkittävimpiä eroja tutkielmani kahdessa lukemaan opettamisen menetelmässä löysin olevan neljä. Kirjainmenetelmän kirjaimilla tavaaminen ja oivaltavan lukemisen -menetelmän äänteillä lukeminen on ensimmäinen selkeä ero. Toisena erona nousee kirjainmenetelmän teknisyys ja oivaltavan menetelmän toiminnallisuus. Kolmantena erona näkyy eriyttäminen ja lukutasojen huomiointi — tai niiden puuttuminen. Neljäntenä erona on pitkien ja lyhyiden vokaalien oppimisen aikataulu.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31940]