Oppimispelit opetuksen apukeinona alakoulussa
Karjula, Anssi; Spets, Mika (2021-04-29)
Karjula, Anssi
Spets, Mika
A. Karjula; M. Spets
29.04.2021
© 2021 Anssi Karjula, Mika Spets. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105047705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105047705
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan oppimispelien käyttöön liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita. Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka julkaisumetodi on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkielmassa syvennytään oppimispelien ominaisuuksiin, käyttömahdollisuuksiin sekä käyttöön liittyviin haasteisiin ja huomioitaviin asioihin alakoulukontekstissa. Tutkielmassa avataan myös pelin- sekä pelillistämisen- ja pelillisyyden käsitteitä, sekä perehdytään oppimispelien yleisyyteen ja asemaan suomalaisessa alakoulukulttuurissa. Tutkielmassa hyödynnetään monipuolisesti olemassa olevaa aikaisempaa tutkimusaineistoa ja kirjallisuutta.
Tutkielmassa oppimispelien käyttöön liittyvät mahdollisuudet on jaoteltu kognitiivisiin-, sosioemotionaalisiin-, motivointiin ja sitouttamiseen liittyviin- sekä käytännöllisiin hyötyihin, joista jokaiseen kategoriaan on listattu useita erilaisia hyötyjä. Lisäksi tutkielmassa perehdytään oppimispelien käytössä ilmeneviin haasteisiin ja opetuksen järjestäjän huomiota vaativiin asioihin. Tutkielmassa käsitellään myös oppimispelien negatiivisia ominaisuuksia. Tutkielma pyrkii kootun tiedon pohjalta toimimaan käytännönläheisenä oppaana oppimispelien käytöstä kiinnostuneille kasvatusalan toimijoille.
Tutkimuksissa saatujen tulosten mukaan kiinnostus oppimispelejä kohtaan on lisääntynyt. Lisääntynyt kiinnostus näkyy oppimispelien käytön yleistymisessä sekä lisääntyneessä tutkimuksessa. Tutkielmassa kerrotaan hieman tilastoja liittyen oppimispelien käytön yleisyyteen, mutta pääpaino on oppimispelien käyttöön liittyvissä mahdollisuuksissa ja haasteissa.
Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että digitaaliset oppimispelit tulevat ottamaan suurempaa roolia alakouluopetuksessa. Tulosten perusteella ei voida täysin tarkasti ennustaa, kuinka suurta roolia digitaaliset oppimispelit ovat ottamassa ja millä aikavälillä, mutta suunta oppimispelien käytön lisääntymiselle on kuitenkin nähtävissä. Vaikka peleihin liittyvä tutkimus on suuressa mittakaavassa vielä varsin vähäistä, voidaan saatavilla olevien tutkimusten perusteella todeta, etteivät oppimispelit tule korvaamaan kaikkia perinteisiä opetusmenetelmiä.
Tutkielmassa oppimispelien käyttöön liittyvät mahdollisuudet on jaoteltu kognitiivisiin-, sosioemotionaalisiin-, motivointiin ja sitouttamiseen liittyviin- sekä käytännöllisiin hyötyihin, joista jokaiseen kategoriaan on listattu useita erilaisia hyötyjä. Lisäksi tutkielmassa perehdytään oppimispelien käytössä ilmeneviin haasteisiin ja opetuksen järjestäjän huomiota vaativiin asioihin. Tutkielmassa käsitellään myös oppimispelien negatiivisia ominaisuuksia. Tutkielma pyrkii kootun tiedon pohjalta toimimaan käytännönläheisenä oppaana oppimispelien käytöstä kiinnostuneille kasvatusalan toimijoille.
Tutkimuksissa saatujen tulosten mukaan kiinnostus oppimispelejä kohtaan on lisääntynyt. Lisääntynyt kiinnostus näkyy oppimispelien käytön yleistymisessä sekä lisääntyneessä tutkimuksessa. Tutkielmassa kerrotaan hieman tilastoja liittyen oppimispelien käytön yleisyyteen, mutta pääpaino on oppimispelien käyttöön liittyvissä mahdollisuuksissa ja haasteissa.
Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että digitaaliset oppimispelit tulevat ottamaan suurempaa roolia alakouluopetuksessa. Tulosten perusteella ei voida täysin tarkasti ennustaa, kuinka suurta roolia digitaaliset oppimispelit ovat ottamassa ja millä aikavälillä, mutta suunta oppimispelien käytön lisääntymiselle on kuitenkin nähtävissä. Vaikka peleihin liittyvä tutkimus on suuressa mittakaavassa vielä varsin vähäistä, voidaan saatavilla olevien tutkimusten perusteella todeta, etteivät oppimispelit tule korvaamaan kaikkia perinteisiä opetusmenetelmiä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32034]