Liikuntateknologian vaikutukset 3–6 luokan oppilaiden motivaatioon liikuntatunneilla
Paukkunen, Maikki (2021-05-06)
Paukkunen, Maikki
M. Paukkunen
06.05.2021
© 2021 Maikki Paukkunen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105087762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105087762
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia liikuntateknologian vaikutuksia 3–6 luokan oppilaiden motivaatioon. Tavoitteena on selvittää, millaisia erilaisia liikuntateknologioita on olemassa 3–6 luokan oppilaille liikuntatunneille sekä millaisia vaikutuksia liikuntateknologialla on 3–6 luokan oppilaiden motivaatioon liikuntatunneilla. Tutkimus on toteutettu narratiivisella yleiskatsauksella. Tarkoituksena on antaa tietoa aiheesta tutkimusten, kirjallisuuden sekä artikkelien avulla.
Osa lapsista liikkuu nykyään todella vähän ja heidän liikkumisestaan ollaan huolissaan. Uusia keinoja kaivattaisiin siihen, että lapset löytäisivät motivaation liikuntaa kohtaan (Yrjänäinen ym., 2014). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) velvoittavat liikunnanopetuksen tukevan oppilaan fyysistä, sosiaalista sekä psyykkistä toimintakykyä. Oppilaan motivaation synnylle avainasemassa ovat koetun pätevyyden, koetun autonomian sekä sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteet. Oppilaan motivaation syntyyn vaikuttavat myös onnistumisen kokemukset, oppimisympäristö, oppilaan saama palaute sekä oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutussuhde.
Teknologian hyödyntäminen opetuksen apuna eri oppiaineissa on yleistynyt. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) painottavat tieto- ja viestintäteknologian käyttöä peruskoulun jokaisella vuosiluokalla sekä eri oppiaineissa. Teknologian käyttöä opetuksen apuna liikuntatunneilla on myös alettu hyödyntämään ja sen käytöllä on todettu olevan positiivisia vaikutuksia oppilaisiin. Positiivisia vaikutuksia näkyy erityisesti oppilailla, ketkä eivät normaalisti viihdy liikuntatunneilla. Liikuntateknologia voi siis motivoida erityisesti näitä oppilaita. Liikuntateknologia tarkoittaa teknologian käyttöä liikunnassa ja siihen kuuluu paljon erilaisia digitaalisia välineitä (Itä-Suomen yliopisto, 2020). Koululiikunnassa käytetään pitkälti syke- ja askelmittareita, mutta käyn tutkielmassani läpi niiden lisäksi myös tabletti- ja mobiililaitteille asennettavat liikuntateknologiat sekä pelit ja videoinnin.
Osa lapsista liikkuu nykyään todella vähän ja heidän liikkumisestaan ollaan huolissaan. Uusia keinoja kaivattaisiin siihen, että lapset löytäisivät motivaation liikuntaa kohtaan (Yrjänäinen ym., 2014). Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) velvoittavat liikunnanopetuksen tukevan oppilaan fyysistä, sosiaalista sekä psyykkistä toimintakykyä. Oppilaan motivaation synnylle avainasemassa ovat koetun pätevyyden, koetun autonomian sekä sosiaalisen yhteenkuuluvuuden tunteet. Oppilaan motivaation syntyyn vaikuttavat myös onnistumisen kokemukset, oppimisympäristö, oppilaan saama palaute sekä oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutussuhde.
Teknologian hyödyntäminen opetuksen apuna eri oppiaineissa on yleistynyt. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) painottavat tieto- ja viestintäteknologian käyttöä peruskoulun jokaisella vuosiluokalla sekä eri oppiaineissa. Teknologian käyttöä opetuksen apuna liikuntatunneilla on myös alettu hyödyntämään ja sen käytöllä on todettu olevan positiivisia vaikutuksia oppilaisiin. Positiivisia vaikutuksia näkyy erityisesti oppilailla, ketkä eivät normaalisti viihdy liikuntatunneilla. Liikuntateknologia voi siis motivoida erityisesti näitä oppilaita. Liikuntateknologia tarkoittaa teknologian käyttöä liikunnassa ja siihen kuuluu paljon erilaisia digitaalisia välineitä (Itä-Suomen yliopisto, 2020). Koululiikunnassa käytetään pitkälti syke- ja askelmittareita, mutta käyn tutkielmassani läpi niiden lisäksi myös tabletti- ja mobiililaitteille asennettavat liikuntateknologiat sekä pelit ja videoinnin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]