Sosioemotionaalisten taitojen tukeminen esiopetuksen ulkoliikunnassa
Karhumaa, Riitta-Maria (2021-05-03)
Karhumaa, Riitta-Maria
R.-M. Karhumaa
03.05.2021
© 2021 Riitta-Maria Karhumaa. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105087766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105087766
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen esiopetuksen ulkoliikunnassa. Tutkielman tavoitteena on löytää kirjallisuuden pohjalta tietoa aiheesta ja lisätä varhaiskasvatuksen ammattilaisten tietoisuutta sekä ymmärrystä aiheesta. Ymmärryksen myötä kasvattajat pystyvät tukemaan lasten sosioemotionaalisia taitoja monipuolisesti ja lasten tarpeet huomioon ottaen. Sosioemotionaalisilla taidoilla tarkoitetaan tunne- ja itsesäätelytaitoja sekä sosiaalisia taitoja. Tunnetaitoja ovat tunteiden tunnistaminen, ilmaisu, käsittely ja säätely sekä empatia. Itsesäätelytaidoilla tarkoitetaan tunteiden ja käyttäytymisen säätelyä. Sosiaaliset taidot auttavat toimimaan erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Niitä ovat esimerkiksi vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot. Tässä tutkielmassa ulkoliikunnalla tarkoitetaan ohjattua ulkoliikunta sekä vapaata päivittäistä omaehtoista ulkoilua. Ulkoliikuntaa esiopetuksessa ovat esimerkiksi leikit ja pelit.
Kandidaatin tutkielmani on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus pohjautuu aikaisempaan kirjallisuuteen tuottaen laadullisen ja kuvailevan tuotoksen. Koska aiheesta ei ole juuri empiiristä tutkimusta, tutkielman johtopäätökset tehdään yhdistelemällä kirjallisuudessa ilmeneviä sosioemotionaalisten taitojen tukemisen teemoja ulkoliikuntaan ja erityisesti siihen, miten eri ulkoliikunnan muodoissa näitä tuen tapoja voidaan soveltaa. Yksi merkittävimmistä tuloksista oli kasvattajien aito ja kiinnostunut läsnäolo ulkoiluhetkissä. Toinen tärkeänä tuloksena nousi kasvattajien tukikeinot lasten omaehtoisen leikin tukemiseen. Näitä tukikeinoja ovat leikin havainnointi ja rikastuttaminen sekä leikkiin osallistuminen. Lasten sosioemotionaalisia taitoja voidaan tukea myös ohjatuilla ulkoliikuntatuokioilla, kuten leikeillä ja peleillä, joissa harjoitellaan esimerkiksi toisen huomioon ottamista. Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että sosioemotionaalisten taitojen tukemisen tapoja on tärkeä soveltaa erilaisiin arjen toimintoihin, kuten ulkoliikunnan järjestämiseen. Näin voidaan varmistaa, että myös lapset oppivat soveltamaan sosioemotionaalisia taitoja erilaisissa arjen tilanteissa.
Kandidaatin tutkielmani on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kuvaileva kirjallisuuskatsaus pohjautuu aikaisempaan kirjallisuuteen tuottaen laadullisen ja kuvailevan tuotoksen. Koska aiheesta ei ole juuri empiiristä tutkimusta, tutkielman johtopäätökset tehdään yhdistelemällä kirjallisuudessa ilmeneviä sosioemotionaalisten taitojen tukemisen teemoja ulkoliikuntaan ja erityisesti siihen, miten eri ulkoliikunnan muodoissa näitä tuen tapoja voidaan soveltaa. Yksi merkittävimmistä tuloksista oli kasvattajien aito ja kiinnostunut läsnäolo ulkoiluhetkissä. Toinen tärkeänä tuloksena nousi kasvattajien tukikeinot lasten omaehtoisen leikin tukemiseen. Näitä tukikeinoja ovat leikin havainnointi ja rikastuttaminen sekä leikkiin osallistuminen. Lasten sosioemotionaalisia taitoja voidaan tukea myös ohjatuilla ulkoliikuntatuokioilla, kuten leikeillä ja peleillä, joissa harjoitellaan esimerkiksi toisen huomioon ottamista. Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että sosioemotionaalisten taitojen tukemisen tapoja on tärkeä soveltaa erilaisiin arjen toimintoihin, kuten ulkoliikunnan järjestämiseen. Näin voidaan varmistaa, että myös lapset oppivat soveltamaan sosioemotionaalisia taitoja erilaisissa arjen tilanteissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31928]