Aikuisten kokemukset itsetunnosta, sen rakentumisesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä elämän eri ikäkausina |
|
Author: | Korkiakoski, Essi1; Ponnikas, Sini1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 1.2 MB) |
Pages: | 71 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105117805 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : E. Korkiakoski; S. Ponnikas,
2021
|
Publish Date: | 2021-05-11 |
Thesis type: | Master's thesis |
Tutor: |
Malmberg, Jonna |
Reviewer: |
Malmberg, Jonna Törmänen, Tiina |
Description: |
Tiivistelmä Tämän tutkielman tavoitteena on saada tutkittavien kuvailun kautta tietoa aikuisten käsityksistä itsetunnosta sekä itsetuntoon vaikuttavista tekijöistä eri ikäkausina. Tutkimuskysymyksemme ovat: Millä tavoin aikuiset kokevat ja kuvaavat itsetuntonsa ja mitkä eri tekijät ovat vaikuttaneet itsetunnon rakentumiseen ja muodostumiseen elämän eri vaiheissa? Tutkimuksen kohteena ovat 18–65-vuotiaat aikuiset ja tutkimukseen osallistui 45 henkilöä. Tutkimuksessa keskitymme erityisesti kokemuksiin tutkittavien omasta itsetunnosta ja siihen vaikuttavista tekijöistä eri ikäkausina, lapsuudessa, nuoruudessa ja aikuisuudessa. Näitä asioita selvitämme laadullisella avoimella kyselylomakkeella, jota analysoimme aineiston sisällönanalyysin avulla. Tutkimukseen osallistuneet kuvailivat itsetuntoa ja siihen vaikuttavia tekijöitä lapsuudessa, nuoruudessa ja aikuisuudessa omien kokemuksiensa pohjalta. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapsuudessa itsetuntoa pyrittiin kohottamaan hakemalla jatkuvasti kehuja, tukea, hyväksyntää ja kannustusta vanhemmilta sekä muilta kasvattajilta. Nuoruudessa puolestaan tukeuduttiin lähinnä vertaisiin ja sosiaalisella medialla oli vaikutusta itsetunnon laatuun. Aikuisuudessa hyväksyntää ei enää haettu niin suurissa määrin muilta, vaan luotto ja usko itseensä meni muilta haettavan kehujen, tuen, hyväksynnän ja kannustuksen edelle. Töiden merkitys nähtiin suurena ja oman perheen perustaminen tuli uutena merkittävänä itsetuntoon vaikuttavana tekijänä. Lisäksi yksilöllinen omaksuminen sekä henkinen kasvu olivat korkeimmillaan aikuisuudessa, joka saattaa selittää itsetunnon vahvistumista iän karttuessa. Itsetunto alkaa kehittyä jo lapsuudessa muovautuen läpi koko elämän. Tämä tutkimus antaa enemmän tietotaitoa kohdata lapsia itsetuntoa tukevalla tavalla. Lapsen kehittyvään itsetuntoon jo varhaisesta iästä alkaen voidaan myötävaikuttaa antamalla lapselle kannustusta, tukea, kehuja, turvaa ja rakkautta sekä sillä tavalla edistää lapsen itsetunnon kehittymistä positiivisempaan suuntaan. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Essi Korkiakoski; Sini Ponnikas, 2021. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |