Varhaiskasvatuksen opettajan ja lapsen välinen vuorovaikutus leikissä
Karvonen, Maria (2021-05-18)
Karvonen, Maria
M. Karvonen
18.05.2021
© 2021 Maria Karvonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105197958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105197958
Tiivistelmä
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on selvittää miten varhaiskasvatuksen opettajan eri roolit vaikuttavat lapsen ja opettajan väliseen vuorovaikutukseen leikissä. Niin leikin kuin vuorovaikutuksenkin rooli on näkyvä varhaiskasvatuksen kentällä, mutta millaisena vuorovaikutus näyttäytyy leikin kontekstissa? Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) leikki ja vuorovaikutus nähdään molemmat merkittävänä osana laadukasta varhaiskasvatusta.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja aineistona on käytetty niin suomenkielistä kuin kansainvälistäkin kirjallisuutta, teoksia, artikkeleita ja väitöskirjoja. Tutkielmassa ei ole rajattu lasten ikäryhmää, joka mahdollisti laajan tarkastelun kaikista ikäryhmistä. Teoreettisessa viitekehyksessä on avattu tutkielman kannalta keskeisimmät käsitteet, kuten varhaiskasvatuksen, vuorovaikutuksen, opettajan ja lapsen välisen vuorovaikutuksen, leikin, leikin eri vaiheiden ja vapaan sekä ohjatun leikin käsitteet.
Tutkimuksen tuloksissa selviää, että vuorovaikutukseen vaikuttavat ihmiset sekä muuttuvat tilanteet. Opettajan eri rooleilla ja toiminnalla on merkitystä vuorovaikutukseen. Nämä roolit voivat liittyä rooleihin leikissä tai opettajan rooleihin lapsen kasvun ja kehityksen tukijana. Myös nämä tulevat kuitenkin ilmi leikin kontekstissa. Opettajan toiminta ja sensitiivisyys lasten aloitteille vaikuttavat vuorovaikutussuhteisiin. Lapsi lähestyy helpommin sellaista aikuista, jonka kokee kuuntelevan ja arvostavan. Opettajan ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen liittyy myös haasteita. Haasteet voivat liittyä niin ihmisiin, kuten lapsiin ja opettajaan sekä opettajan toimintaan leikissä. Myös tunteilla ja kokemuksilla on oma osansa. Opettaja voi siis omalla toiminnallaan vaikuttaa joko positiivisesti tai negatiivisesti vuorovaikutukseen.
Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja aineistona on käytetty niin suomenkielistä kuin kansainvälistäkin kirjallisuutta, teoksia, artikkeleita ja väitöskirjoja. Tutkielmassa ei ole rajattu lasten ikäryhmää, joka mahdollisti laajan tarkastelun kaikista ikäryhmistä. Teoreettisessa viitekehyksessä on avattu tutkielman kannalta keskeisimmät käsitteet, kuten varhaiskasvatuksen, vuorovaikutuksen, opettajan ja lapsen välisen vuorovaikutuksen, leikin, leikin eri vaiheiden ja vapaan sekä ohjatun leikin käsitteet.
Tutkimuksen tuloksissa selviää, että vuorovaikutukseen vaikuttavat ihmiset sekä muuttuvat tilanteet. Opettajan eri rooleilla ja toiminnalla on merkitystä vuorovaikutukseen. Nämä roolit voivat liittyä rooleihin leikissä tai opettajan rooleihin lapsen kasvun ja kehityksen tukijana. Myös nämä tulevat kuitenkin ilmi leikin kontekstissa. Opettajan toiminta ja sensitiivisyys lasten aloitteille vaikuttavat vuorovaikutussuhteisiin. Lapsi lähestyy helpommin sellaista aikuista, jonka kokee kuuntelevan ja arvostavan. Opettajan ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen liittyy myös haasteita. Haasteet voivat liittyä niin ihmisiin, kuten lapsiin ja opettajaan sekä opettajan toimintaan leikissä. Myös tunteilla ja kokemuksilla on oma osansa. Opettaja voi siis omalla toiminnallaan vaikuttaa joko positiivisesti tai negatiivisesti vuorovaikutukseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]