”Pahoinvoinnin poistaminen ei takaa hyvinvoinnin syntyä” : opettaja positiivisen pedagogiikan harjoittajana
Hedman, Maija; Säärelä, Riku (2021-05-18)
Hedman, Maija
Säärelä, Riku
M. Hedman; R. Säärelä
18.05.2021
© 2021 Maija Hedman, Riku Säärelä. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105207991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105207991
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on opettajan käyttämä positiivinen pedagogiikka ensimmäisen vuosiluokan syksyllä. Positiivinen pedagogiikka sisältää ajatuksen välittävästä vuorovaikutuksesta, innostavan ilmapiirin luomisesta, oppilaan autonomian tukemisesta sekä luonteenvahvuuksien ja tunnekasvatuksen huomioimisesta osana opetusta. Sillä tavoitellaan oppilaan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Positiivinen pedagogiikka on rantautunut Suomeen 2010-luvun puolivälissä, joten sen tutkiminen käytännön opettajan työssä on ajankohtaista.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Pohjois-Pohjanmaalaisella alakoululla syksyllä 2020. Aineisto koostui etnografiselle tutkimukselle tyypillisistä aineistonkeruumenetelmistä: havainnoinnista ja haastattelusta. Havainnointi kohdistui kahteen yhteisopettajuutta toteuttavaan ensimmäisen vuosiluokan opettajaan, joille toteutettiin yksilölliset teemahaastattelut. Tutkimuskysymys oli: “Miten positiivinen pedagogiikka näyttäytyy opettajan toiminnassa alakoulun ensimmäisellä vuosiluokalla?”
Aineiston analyysissä hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset jakautuivat positiivisen pedagogiikan osa-alueisiin teoriatiedon pohjalta, joihin sisältyi positiivisen pedagogiikan toimintaa kuvaavia käsitteitä. Tuloksissa korostui välittävän vuorovaikutuksen, innostavan ilmapiirin ja oppilaan autonomian tukemisen merkitys osana opettajan käyttämää positiivista pedagogiikkaa. Tuloksissa havaittiin monipuolisesti positiivisen pedagogiikan ajattelun mukaisia piirteitä, mutta sille tyypillisten harjoitteiden teettäminen osana opetusta oli hyvin vähäistä. Merkittävä tutkimustulos oli, että oppilaiden luonteenvahvuuksien huomioiminen sekä tunnekasvatuksen harjoittaminen osana opetusta ensimmäisellä vuosiluokalla oli suppeaa.
Positiivisen pedagogiikan mukaista ajattelua voidaan pitää välittävän pedagogiikan lähtökohtana. Sen antamia mahdollisuuksia oppilaan hyvinvoinnin kehittäjänä ei voida liikaa korostaa. Positiivisen pedagogiikan harjoittaminen ei ole sidottu tarkkaan rakenteeseen, vaan sen ajattelun mukaista toimintaa voidaan harjoittaa osana kaikenlaista opetustyötä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Pohjois-Pohjanmaalaisella alakoululla syksyllä 2020. Aineisto koostui etnografiselle tutkimukselle tyypillisistä aineistonkeruumenetelmistä: havainnoinnista ja haastattelusta. Havainnointi kohdistui kahteen yhteisopettajuutta toteuttavaan ensimmäisen vuosiluokan opettajaan, joille toteutettiin yksilölliset teemahaastattelut. Tutkimuskysymys oli: “Miten positiivinen pedagogiikka näyttäytyy opettajan toiminnassa alakoulun ensimmäisellä vuosiluokalla?”
Aineiston analyysissä hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset jakautuivat positiivisen pedagogiikan osa-alueisiin teoriatiedon pohjalta, joihin sisältyi positiivisen pedagogiikan toimintaa kuvaavia käsitteitä. Tuloksissa korostui välittävän vuorovaikutuksen, innostavan ilmapiirin ja oppilaan autonomian tukemisen merkitys osana opettajan käyttämää positiivista pedagogiikkaa. Tuloksissa havaittiin monipuolisesti positiivisen pedagogiikan ajattelun mukaisia piirteitä, mutta sille tyypillisten harjoitteiden teettäminen osana opetusta oli hyvin vähäistä. Merkittävä tutkimustulos oli, että oppilaiden luonteenvahvuuksien huomioiminen sekä tunnekasvatuksen harjoittaminen osana opetusta ensimmäisellä vuosiluokalla oli suppeaa.
Positiivisen pedagogiikan mukaista ajattelua voidaan pitää välittävän pedagogiikan lähtökohtana. Sen antamia mahdollisuuksia oppilaan hyvinvoinnin kehittäjänä ei voida liikaa korostaa. Positiivisen pedagogiikan harjoittaminen ei ole sidottu tarkkaan rakenteeseen, vaan sen ajattelun mukaista toimintaa voidaan harjoittaa osana kaikenlaista opetustyötä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]