University of Oulu

Pelinkehitysprosessin ongelmia ja ratkaisuja

Saved in:
Author: Alatalo, Aarni1
Organizations: 1University of Oulu, Faculty of Information Technology and Electrical Engineering, Information Processing Science
Format: ebook
Version: published version
Access: open
Online Access: PDF Full Text (PDF, 0.6 MB)
Pages: 23
Persistent link: http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202105288191
Language: Finnish
Published: Oulu : A. Alatalo, 2021
Publish Date: 2021-05-31
Thesis type: Bachelor's thesis
Description:

Tiivistelmä

Videopelien kehittäminen on muuttunut yksinkertaisista, muutamien ihmisten tekemistä peleistä kymmenien tai satojen ihmisten kehittämiin, monimutkaisiin ja sisällöltään laajoihin peleihin. Teknologian kehittymisen myötä aiemmat, tiukat rajoitukset laitteistolle ovat vähentyneet ja työkalut pelien kehittämiseen ovat parantuneet. Silti pelien tekeminen ei ole helpottunut. Kehitysprosessi on yksi ratkaisevista tekijöistä kaupallisesti menestyvän ja laadullisesti hyvän pelin tuottamiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia pelinkehitysprosessit ovat, millaisia ongelmia niissä esiintyy sekä miten ongelmia on yritetty ratkaista. Peliala vaikuttaa päälle päin ohjelmistokehitykseltä, mutta uniikit aspektit, kuten omaperäisyys, innovaatio ja luovuus tekevät pelien kehittämisestä hyvin erilaista ohjelmistokehitykseen verrattuna. Pelien ja ohjelmistokehityksen tavoitteet ovat filosofisesti myös hyvin erilaiset, sillä pelien päämääränä on tarjota käyttäjälle viihdyttävyyttä. Johtopäätöksenä onkin, että peliala tulisi nähdä omana alanaan, ei osana ohjelmistokehitystä.

see all

Subjects:
Copyright information: © Aarni Alatalo, 2021. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited.