Yläkoululaiset liikkumaan! : aineenopettajien näkemyksiä liikkumisen lisäämisestä koulupäivään
Häkli, Lotta; Hämäläinen, Laura (2021-06-21)
Häkli, Lotta
Hämäläinen, Laura
L. Häkli; L. Hämäläinen
21.06.2021
© 2021 Lotta Häkli, Laura Hämäläinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228653
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus on viime vuosikymmeninä vähentynyt huolestuttavasti ja vain osa heistä saavuttaa liikkumissuosituksen alarajan. Tämä on yhteydessä lisääntyneisiin terveysongelmiin. Riittävästi liikkumalla voidaan vähentää liikkumattomuudesta johtuvia terveyshaittoja ja vaikuttaa myönteisesti niin oppimiseen kuin koulussa jaksamiseenkin. Koska koulu tavoittaa suurimman osan kaikista ikäluokan lapsista sekä nuorista, on koululla merkittävä mahdollisuus vaikuttaa liikkumisen lisäämiseen. Tässä laadullisen tutkimuksen menetelmiä hyödyntävässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, minkälaisia ovat koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämistä haastavat tekijät yläkoulussa ja minkälaisilla välitunteihin kohdistuvilla toimenpiteillä voitaisiin lisätä yläkouluikäisten liikkumista. Lisäksi tarkasteltiin, miten koulupäivän aikaisesta liikkumisesta voitaisiin tehdä tytöille innostavaa.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2019 aikana Oppimista liikkumalla -kehittämis- ja tutkimushankkeessa toteutetuissa opettajien täydennyskoulutustapahtumissa. Aineisto muodostui kahdeksasta nauhoitetusta ryhmäkeskustelusta, johon osallistui yhteensä 39 pohjoispohjanmaalaisissa yläkouluissa työskentelevää taito- ja taideaineiden opettajaa (n=39). Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että liikkumisen lisäämistä haastavat tekijät koskivat niin liikuntavälineitä, koulun tiloja, henkilökuntaa ja oppilaita kuin koulun toimintakulttuuriakin. Lisäksi analyysi osoitti, että yläkoululaisten välituntien aikaista liikkumista on mahdollista lisätä erilaisilla tavoilla. Välituntien aikaista liikkumista lisääviksi keinoiksi mainittiin esimerkiksi oppilaiden osallistaminen ja jo olemassa olevien koulun tilojen sekä lähiympäristön hyödyntäminen. Myös opettajien oma aktiivisuus, toimintakulttuurin kehittäminen sekä monipuoliset tila- ja välineratkaisut mainittiin tutkimusaineistossa liikkumista edistäviksi tekijöiksi. Opettajien näkemysten mukaan tyttöjen innostusta koulupäivän aikaista liikkumista kohtaan olisi mahdollista lisätä esimerkiksi huomioimalla erilaiset liikkujat ja heidän tarpeensa sekä tarjoamalla tytöille mielekkäitä ja monipuolisia liikkumisen muotoja.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yläkoulujen koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen liittyy monenlaisia haasteita, jotka tulee ottaa huomioon liikkumisen edistämisessä. Vaikka yläkouluissa on kokeiltu jo erilaisia toimenpiteitä oppilaiden fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi, on vielä paljon tehtävää, jotta liikkuminen saataisiin luontevaksi osaksi koulun arkea. Lisäksi tyttöjen poikia vähäisempään liikkumiseen täytyy kiinnittää enemmän huomiota. Koulujen tulisikin tarjota juuri tytöille suunniteltuja liikkumisen mahdollisuuksia.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyn 2019 aikana Oppimista liikkumalla -kehittämis- ja tutkimushankkeessa toteutetuissa opettajien täydennyskoulutustapahtumissa. Aineisto muodostui kahdeksasta nauhoitetusta ryhmäkeskustelusta, johon osallistui yhteensä 39 pohjoispohjanmaalaisissa yläkouluissa työskentelevää taito- ja taideaineiden opettajaa (n=39). Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että liikkumisen lisäämistä haastavat tekijät koskivat niin liikuntavälineitä, koulun tiloja, henkilökuntaa ja oppilaita kuin koulun toimintakulttuuriakin. Lisäksi analyysi osoitti, että yläkoululaisten välituntien aikaista liikkumista on mahdollista lisätä erilaisilla tavoilla. Välituntien aikaista liikkumista lisääviksi keinoiksi mainittiin esimerkiksi oppilaiden osallistaminen ja jo olemassa olevien koulun tilojen sekä lähiympäristön hyödyntäminen. Myös opettajien oma aktiivisuus, toimintakulttuurin kehittäminen sekä monipuoliset tila- ja välineratkaisut mainittiin tutkimusaineistossa liikkumista edistäviksi tekijöiksi. Opettajien näkemysten mukaan tyttöjen innostusta koulupäivän aikaista liikkumista kohtaan olisi mahdollista lisätä esimerkiksi huomioimalla erilaiset liikkujat ja heidän tarpeensa sekä tarjoamalla tytöille mielekkäitä ja monipuolisia liikkumisen muotoja.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yläkoulujen koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen liittyy monenlaisia haasteita, jotka tulee ottaa huomioon liikkumisen edistämisessä. Vaikka yläkouluissa on kokeiltu jo erilaisia toimenpiteitä oppilaiden fyysisen aktiivisuuden lisäämiseksi, on vielä paljon tehtävää, jotta liikkuminen saataisiin luontevaksi osaksi koulun arkea. Lisäksi tyttöjen poikia vähäisempään liikkumiseen täytyy kiinnittää enemmän huomiota. Koulujen tulisikin tarjota juuri tytöille suunniteltuja liikkumisen mahdollisuuksia.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]