Oulun yliopistossa varhaiskasvatusta pääaineena opiskelleiden kokemuksia varhaiskasvatuksen koulutusohjelmasta
Candelin, Inka (2021-06-21)
Candelin, Inka
I. Candelin
21.06.2021
© 2021 Inka Candelin. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228666
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee Oulun yliopistossa kandidaatin tutkinnon suorittaneiden varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia koulutuksesta ja sitä, mitä koulutukselta jäätiin kaipaamaan. Tarkoituksena on selvittää, miten opinnot olisivat voineet valmistaa työelämään paremmin. Tämän tutkielman kautta pyrin avaamaan ja lisäämään ymmärrystä sekä herättämään keskustelua mahdollisista kehittämistarpeista Oulun yliopiston varhaiskasvatuksen koulutusohjelmassa. Aihe on tärkeä laadukkaan varhaiskasvatuksen takaamiseksi sekä opetus- ja kulttuuriministeriön (2021) varhaiskasvatuksen koulutusten kehittämisohjelmassa esitettyjen varhaiskasvatuksen koulutuksen kehittämissuosituksien toteutumiseksi Oulun yliopistossa.
Tämän tutkielman tutkimuskysymyksinä ovat 1. Miten Oulun yliopistossa varhaiskasvatusta opiskelleet kokevat koulutuksen valmistaneen heitä työelämään? 2. Minkälaisia asioita Oulun yliopistossa varhaiskasvatusta opiskelleet jäivät koulutukselta kaipaamaan?
Tämän tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu korkeakoulun, asiantuntijuuden sekä varhaiskasvatuksen käsitteiden määrittelystä. Nämä kietoutuvat vahvasti varhaiskasvatuksen koulutusohjelmaan. Tutkimus on fenomenografinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty ryhmähaastattelulla. Haastatteluun osallistui neljä varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka ovat kaikki opiskelleet samassa varhaiskasvatuksen koulutusohjelmassa Oulun yliopistossa.
Aineisto on analysoitu fenomenografisella analyysilla, jonka johdosta aineistosta nousi esille kolme vahvaa teemaa: koulutus, koulutuksen sisältö sekä toiveet koulutukselta. Tulokset osoittavat, miten koulutuksen ei koeta valmistavan työelämään ja miten koulutukselta jäätiin kaipaamaan monia asioita. Oulun yliopiston varhaiskasvatuksen koulutusohjelmassa opiskelleiden opiskelijoiden näkökulmasta koulutukselle on siis kehittämistarpeita.
Tämän tutkielman tutkimuskysymyksinä ovat 1. Miten Oulun yliopistossa varhaiskasvatusta opiskelleet kokevat koulutuksen valmistaneen heitä työelämään? 2. Minkälaisia asioita Oulun yliopistossa varhaiskasvatusta opiskelleet jäivät koulutukselta kaipaamaan?
Tämän tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu korkeakoulun, asiantuntijuuden sekä varhaiskasvatuksen käsitteiden määrittelystä. Nämä kietoutuvat vahvasti varhaiskasvatuksen koulutusohjelmaan. Tutkimus on fenomenografinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty ryhmähaastattelulla. Haastatteluun osallistui neljä varhaiskasvatuksen opettajaa, jotka ovat kaikki opiskelleet samassa varhaiskasvatuksen koulutusohjelmassa Oulun yliopistossa.
Aineisto on analysoitu fenomenografisella analyysilla, jonka johdosta aineistosta nousi esille kolme vahvaa teemaa: koulutus, koulutuksen sisältö sekä toiveet koulutukselta. Tulokset osoittavat, miten koulutuksen ei koeta valmistavan työelämään ja miten koulutukselta jäätiin kaipaamaan monia asioita. Oulun yliopiston varhaiskasvatuksen koulutusohjelmassa opiskelleiden opiskelijoiden näkökulmasta koulutukselle on siis kehittämistarpeita.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]