Y-sukupolvi : globalisaation, digitalisaation ja yksilöllisyyden ristipaineissa
Savenius, Emilia (2021-06-21)
Savenius, Emilia
E. Savenius
21.06.2021
© 2021 Emilia Savenius. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228683
Tiivistelmä
Tässä teoreettisessa pro gradu -tutkielmassa tutkitaan sitä, kuinka voimme ymmärtää y-sukupolvea. Tutkielmassa pyritään vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Millainen on y-sukupolvi? Miten se voidaan määritellä? Ja 2. Miten y-sukupolvi suhtautuu työelämään ja mitä odotuksia heillä on siltä? Tutkimuksen lähtökohtana toimii oletus siitä, että globalisaatio, digitalisaatio ja yksilöllistyminen ovat vaikuttaneet y-sukupolven ominaispiirteiden muodostumiseen merkittävästi.
Y-sukupolvi koostuu vuosina 1980–2000 syntyneistä henkilöistä. Y-sukupolvesta puhutaan monella eri termillä ja tässä tutkielmassa sukupolvea kuvaaviksi termeiksi on valikoitunut y-sukupolvi ja millenniaalit. Sukupolven ja y-sukupolven käsitteiden kompleksisuuden takia niiden määrittelyyn on tässä tutkielmassa otettu kolme eri näkökulmaa: biologinen, sosiologinen ja pedagoginen. Kaikki näkökulmat ovat yhteydessä toisiinsa ja siksi tarpeellisia tarpeeksi kattavan käsitteenmäärittelyn luomiseksi. Suurin sukupolvia määrittävä tekijä on biologinen eli ikä. Samanikäiset ryhmät ovat eläneet samankaltaisessa sosiologisessa ilmapiirissä, mikä on taas määrittänyt sukupolvien pedagogisia piirteitä.
Käsitteiden teoreettisen tarkastelun lisäksi tässä tutkielmassa tutkitaan y-sukupolven toimintaa työelämässä. Mitä y-sukupolven biologiset, sosiologiset ja pedagogiset piirteet tarkoittavat käytännössä? Mitä y-sukupolvi odottaa työelämältä? Miten he toimivat siellä? Mitä haasteita ja mahdollisuuksia he tuovat työelämälle? Y-sukupolven työelämätarkastelu on tarpeellista, sillä he ovat juuri astuneet tai astumassa työelämään. Lisäksi heidän osuutensa työvoimasta kasvaa jatkuvasti ja lähitulevaisuudessa millenniaalit muodostavat suurimman työelämäsukupolven.
Lähdekirjallisuudessa ja muiden sukupolvien toimesta millenniaaleihin suhtaudutaan melko kriittisesti. Tässä tutkielmassa pyritään esittelemään syitä muiden kritiikille sekä etsimään vastauksia myös johtamisen kautta siihen, miten sukupolven tuomiin haasteisiin voitaisiin vastata. Lopuksi pohditaan tutkielman tuloksia, tehdään johtopäätöksiä ja tarkastellaan sukupolvitutkimuksen tulevaisuuskuvaa.
Y-sukupolvi koostuu vuosina 1980–2000 syntyneistä henkilöistä. Y-sukupolvesta puhutaan monella eri termillä ja tässä tutkielmassa sukupolvea kuvaaviksi termeiksi on valikoitunut y-sukupolvi ja millenniaalit. Sukupolven ja y-sukupolven käsitteiden kompleksisuuden takia niiden määrittelyyn on tässä tutkielmassa otettu kolme eri näkökulmaa: biologinen, sosiologinen ja pedagoginen. Kaikki näkökulmat ovat yhteydessä toisiinsa ja siksi tarpeellisia tarpeeksi kattavan käsitteenmäärittelyn luomiseksi. Suurin sukupolvia määrittävä tekijä on biologinen eli ikä. Samanikäiset ryhmät ovat eläneet samankaltaisessa sosiologisessa ilmapiirissä, mikä on taas määrittänyt sukupolvien pedagogisia piirteitä.
Käsitteiden teoreettisen tarkastelun lisäksi tässä tutkielmassa tutkitaan y-sukupolven toimintaa työelämässä. Mitä y-sukupolven biologiset, sosiologiset ja pedagogiset piirteet tarkoittavat käytännössä? Mitä y-sukupolvi odottaa työelämältä? Miten he toimivat siellä? Mitä haasteita ja mahdollisuuksia he tuovat työelämälle? Y-sukupolven työelämätarkastelu on tarpeellista, sillä he ovat juuri astuneet tai astumassa työelämään. Lisäksi heidän osuutensa työvoimasta kasvaa jatkuvasti ja lähitulevaisuudessa millenniaalit muodostavat suurimman työelämäsukupolven.
Lähdekirjallisuudessa ja muiden sukupolvien toimesta millenniaaleihin suhtaudutaan melko kriittisesti. Tässä tutkielmassa pyritään esittelemään syitä muiden kritiikille sekä etsimään vastauksia myös johtamisen kautta siihen, miten sukupolven tuomiin haasteisiin voitaisiin vastata. Lopuksi pohditaan tutkielman tuloksia, tehdään johtopäätöksiä ja tarkastellaan sukupolvitutkimuksen tulevaisuuskuvaa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31978]