Varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia kaksivuotisen esiopetuksen kokeilusta
Kaukkila, Tuulia (2021-06-21)
Kaukkila, Tuulia
T. Kaukkila
21.06.2021
© 2021 Tuulia Kaukkila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228694
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää varhaiskasvatuksen opettajien ajatuksia elokuussa 2021 alkavasta kaksivuotisen esiopetuksen kokeilusta. Kokeilu on laaja ja siihen osallistuu Suomessa 105 kuntaa ja noin 10 000 lasta vuosien 2021–2024 välisenä aikana. Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu on osa opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -kehittämisohjelmaa. (Opetushallitus, 2021c) Tutkielmani tarkoituksena on avata opettajien ajatuksia ja ideoita, joita voidaan hyödyntää kokeilun kehittämisessä, järjestämisessä ja arvioinnissa.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty verkkokyselynä. Tutkimukseen vastasi 62 varhaiskasvatuksen opettajaa eri puolilta Suomea. Tutkielman analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Vastauksia on tarkasteltu myös kvantitatiivisesti Excel laskentataulukko-ohjelmaa hyödyntäen, tulosten tarkastelukulmien laajentamiseksi.
Teoreettinen viitekehys rakentuu suomalaisen esiopetuksen historiasta, sekä kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun ja sen järjestämiseen liittyvistä taustatiedoista. Historiallinen tarkastelu suomalaiseen esiopetukseen lisää ymmärrystä ja tukee kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun taustaa. Kaksivuotista esiopetusta käsitellään työssäni muun muassa sen tavoitteiden, kokeilun opetussuunnitelman perusteiden sekä kokeilun järjestämiseen liittyvien vaiheiden kautta. Teoreettiseen viitekehykseen on saattanut tulla muutoksia työni julkaisuajankohdan jälkeen, sillä osa virallisista tiedotteista ovat saattaneet muuttua, tai uutta tietoa on saatettu julkaista.
Tutkimustulokseni osoittavat, että kokeiluun suhtaudutaan pääosin positiivisesti. Kokeilu nähdään lapsen etuna, mutta kokeiluun liittyy myös huolia. Koulumaisuus ja liian suuret vaatimukset 5-vuotiaille lapsille nousi tuloksissa esiin huolina kaksivuotisen esiopetuksen osalta. Myös lisääntyvä resurssipula sekä sosionomien työmahdollisuuksien supistuminen nousi esiin huolina kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun mahdollisina seurauksina. Vastauksissa korostui toiveet yhteisöllisestä toiminnasta sekä riittävästä perehdytyksestä. Toive lisäkoulutusmahdollisuuksien lisäämisestä korostui etenkin sosionomitaustaisten opettajien vastauksissa.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jossa aineisto on kerätty verkkokyselynä. Tutkimukseen vastasi 62 varhaiskasvatuksen opettajaa eri puolilta Suomea. Tutkielman analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä. Vastauksia on tarkasteltu myös kvantitatiivisesti Excel laskentataulukko-ohjelmaa hyödyntäen, tulosten tarkastelukulmien laajentamiseksi.
Teoreettinen viitekehys rakentuu suomalaisen esiopetuksen historiasta, sekä kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun ja sen järjestämiseen liittyvistä taustatiedoista. Historiallinen tarkastelu suomalaiseen esiopetukseen lisää ymmärrystä ja tukee kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun taustaa. Kaksivuotista esiopetusta käsitellään työssäni muun muassa sen tavoitteiden, kokeilun opetussuunnitelman perusteiden sekä kokeilun järjestämiseen liittyvien vaiheiden kautta. Teoreettiseen viitekehykseen on saattanut tulla muutoksia työni julkaisuajankohdan jälkeen, sillä osa virallisista tiedotteista ovat saattaneet muuttua, tai uutta tietoa on saatettu julkaista.
Tutkimustulokseni osoittavat, että kokeiluun suhtaudutaan pääosin positiivisesti. Kokeilu nähdään lapsen etuna, mutta kokeiluun liittyy myös huolia. Koulumaisuus ja liian suuret vaatimukset 5-vuotiaille lapsille nousi tuloksissa esiin huolina kaksivuotisen esiopetuksen osalta. Myös lisääntyvä resurssipula sekä sosionomien työmahdollisuuksien supistuminen nousi esiin huolina kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun mahdollisina seurauksina. Vastauksissa korostui toiveet yhteisöllisestä toiminnasta sekä riittävästä perehdytyksestä. Toive lisäkoulutusmahdollisuuksien lisäämisestä korostui etenkin sosionomitaustaisten opettajien vastauksissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32013]