Pianonsoiton alkeet alakoulussa : luokanopettaja ryhmäsoittoa mahdollistamassa
Salmela, Iitu (2021-06-21)
Salmela, Iitu
I. Salmela
21.06.2021
© 2021 Iitu Salmela. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202106228712
Tiivistelmä
Tutkielman tavoite on perehtyä luokanopettajan mahdollisuuksiin pianonsoiton alkeiden hyödyntämisestä peruskoulun musiikintunneilla. Tutkielmassani selvitän siis sitä, mitä pianonsoiton alkeet pitävät sisällään, kuinka luokanopettaja voi toteuttaa niiden opettamista peruskoulun musiikintunneilla ja mitä laajempia hyötyjä tästä voi olla oppilaalle muuhunkin koulunkäyntiin liittyen. Piano instrumenttina on visuaalisesti selkeä väline musiikinteorian esittämiseen ja sen harjoittaminen kehittää molempien käsien hienomotorisia taitoja. Piano löytyy valmiiksi useista kodeista ja sen perusteiden hallinnasta voi olla iloa koko elämän ajan.
Tutkimusmenetelmä on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Olen perehtynyt aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja pyrkinyt esittämään löydettyjä tutkimuksia ja havaintoja tiivistetyssä muodossa. Tutkielmassani pyrin luomaan yhteyksiä tutkimusten välille ja vetämään johtopäätöksiä siitä, onko luokanopettajan mahdollista hyödyntää pianonsoiton ryhmäopetuksen menetelmiä työssään ja miksi sitä ylipäätään kannattaisi toteuttaa peruskoulussa.
Luokanopettajakoulutuksesta valmistuneella on pätevyys opettaa musiikkia peruskoulussa, mutta tutkimukset osoittavat halukkuuden musiikintuntien pitämiseen olevan nihkeää. Tutkimuksellani haluan korostaa musiikin opettamisen merkitystä ja antaa perustellun idean musiikintuntien sisältöön. Pianonsoitolla on luokanopettajan roolissa pitkät perinteet ja olisikin sääli, jos tämä taito kuihtuisi hiljalleen olemattomiin. Esittelemällä instrumentin hallinnan perusteita alakoulussa voidaan herättää kipinä soitinta kohtaan tuleville sukupolville ja näin turvata sen säilyminen yhtenä soitetuimmista instrumenteista.
Tutkimusmenetelmä on systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Olen perehtynyt aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja pyrkinyt esittämään löydettyjä tutkimuksia ja havaintoja tiivistetyssä muodossa. Tutkielmassani pyrin luomaan yhteyksiä tutkimusten välille ja vetämään johtopäätöksiä siitä, onko luokanopettajan mahdollista hyödyntää pianonsoiton ryhmäopetuksen menetelmiä työssään ja miksi sitä ylipäätään kannattaisi toteuttaa peruskoulussa.
Luokanopettajakoulutuksesta valmistuneella on pätevyys opettaa musiikkia peruskoulussa, mutta tutkimukset osoittavat halukkuuden musiikintuntien pitämiseen olevan nihkeää. Tutkimuksellani haluan korostaa musiikin opettamisen merkitystä ja antaa perustellun idean musiikintuntien sisältöön. Pianonsoitolla on luokanopettajan roolissa pitkät perinteet ja olisikin sääli, jos tämä taito kuihtuisi hiljalleen olemattomiin. Esittelemällä instrumentin hallinnan perusteita alakoulussa voidaan herättää kipinä soitinta kohtaan tuleville sukupolville ja näin turvata sen säilyminen yhtenä soitetuimmista instrumenteista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]