Kohti monimuotoisempaa oppimisympäristöä : modernien tilaratkaisujen merkitys alakoulussa |
|
Author: | Hakala, Riikka1; Kurttila, Neea1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.6 MB) |
Pages: | 38 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202107028776 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : R. Hakala; N. Kurttila,
2021
|
Publish Date: | 2021-07-02 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Description: |
Tiivistelmä Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten erilaiset oppimiskäsitykset ohjaavat oppimisympäristöjen ja luokkahuoneen tilaratkaisujen suunnittelua. Lisäksi tutkimme, mitenluokkahuoneen tilaratkaisutvaikuttavat opetuksen toteuttamiseen sekä oppilaiden oppimiseen alakoulussa. Tutkielmassa tarkastellaan myös sitä, onko oppimisympäristöjen muutos tuonut haasteita opettamiseen ja oppimiseen. Toteutamme tutkielman kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja olemme käyttäneet siinä lähteinä sekä suomalaista että kansainvälistä kirjallisuutta. Oppimisympäristöt ovat kokeneet muutoksen erityisesti 2010 -luvulla, kun uudistunut perusopetuksen opetussuunnitelma julkaistiin. Uuden perusopetuksen opetussuunnitelman myötä myös oppimiskäsitykset ovat muuttuneet ja opetussuunnitelmassa korostetaan nykyisin oppilaiden aktiivista toimijuutta sekä ryhmätyöskentely -ja vuorovaikutustaitoja. Tämän myötä myös opetusmenetelmät ovat muuttuneet monipuolisempaan suuntaan ja opetuksessa käytetään paljon hyödyksi esimerkiksi tutkivaa, yhteistoiminnallista ja yhteisöllistä oppimista. Oppimiskäsityksen ja opetusmenetelmien muuttuessa myös fyysinen oppimisympäristö on muuttunut joustavammaksi ja monimuotoisemmaksi. Muutoksen vuoksi on oleellista tutkia, miten se on vaikuttanut sekä opettamiseen että oppimiseen. Tutkimustulokset aiheesta ovat tärkeitä, sillä näin fyysisiä oppimisympäristöjä osataan suunnitella jatkossa entistä toimivimmiksi kokonaisuuksiksi. Tutkielman tulokset osoittavat, että avoimet, joustavat ja muuntuvat oppimisympäristöt tukevat oppilaiden oppimista sekä motivaatiota parhaiten. Kuitenkin, on vaikeaa määritellä oppimisympäristöä, joka olisi jokaiselle oppilaalle eduksi. Tutkielmassa tulee myös ilmi, että modernit oppimiskäsitykset ohjaavat luokkahuoneiden tilaratkaisujen suunnittelua ja suunnittelussa otetaan yhä enemmän huomioon erilaiset opetusmenetelmät. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Riikka Hakala; Neea Kurttila, 2021. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited. |