Minäpystyvyyden ja yhteisöllisen oppimisen yhteys emootioihin osana 6. luokan fysiikan opintoja
Lyytikäinen, Sakari (2021-09-16)
Lyytikäinen, Sakari
S. Lyytikäinen
16.09.2021
© 2021 Sakari Lyytikäinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109179017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202109179017
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia, millä tavoin oppilaan minäpystyvyysuskomukset ovat yhteydessä kokemuksiin yhteisöllisestä oppimisesta. Lisäksi tavoitteena oli saada selville, miten yhteisöllisen oppimisen eri osa-alueet ovat yhteydessä oppilaiden raportoimaan emotionaalisen valenssin vaihteluun ennen ja jälkeen ryhmätyöskentelyn. Oppilaiden minä-pystyvyyskäsityksiä ja emotionaalisia tulkintoja liittyen luonnontieteiden opiskeluun on merkityksellistä tutkia, sillä PISA-tutkimusten mukaisesti suomalaislasten luonnontieteellisen osaamisen taso on laskenut. Lisäksi minäpystyvyyden, emootioiden ja yhteisöllisen oppimisen roolia nykypäivän yksilön oppimisessa on merkityksellistä ymmärtää, sillä niiden on tutkimusten mukaisesti todettu olevan merkittävässä roolissa ihmisten oppimiselle ja toiminnalle läpi elämän.
Tähän tutkimukseen osallistui yhteensä 45 kuudesluokkalaista oppilasta. Tutkimus on osa suurempaa Suomen Akatemian rahoittamaa EmReg-hanketta, joka keskittyi lasten tunteiden säätelyyn luonnontieteissä. Aineisto on laadultaan kvantitatiivinen ja se koostui minäpystyvyyteen, yhteistyöhön ja emootioihin liittyvistä, Likert-asteikkoa hyödyntävistä kyselyistä.
Aineistoa käsiteltiin tilastotieteellisen analyysin keinoin, hyödyntäen Spearmanin järjestyskorrelaatiokerroin -menetelmää. Tulokset osoittivat oppilaan luonnontieteiden opiskeluun liittyvien minäpystyvyysuskomusten olevan positiivisesti yhteydessä edessä olevaan ryhmätyöskentelyyn ja siihen liittyvään yleiseen tunnetilaan. Tilannekohtaisen tunnetilan havaittiin olevan yhteydessä yleiseen motivaatioon opiskella fysiikkaa ja kemiaa, sekä fysiikan ja kemian tehtävien ja läksyjen tekemiseen liittyvään motivaatioon. Ryhmätyöskentelyn aikana oppilaan käsitykset ryhmän tehokkuudesta olivat yhteydessä jälkikäteen mitattuihin emotionaalisiin tulkintoihin koko ryhmätyöskentelystä.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että opettajan on tärkeä osata hahmottaa, mitkä asiat ovat eduksi oppilaiden luonnontieteen opiskelussa ja motivaation muodostumisessa. Motivaatiosta saatavat hyödyt ulottuvat parhaimmillaan pitkälle tulevaisuuteen — sekä yksilön itsensä että yhteiskunnan kannalta.
Tähän tutkimukseen osallistui yhteensä 45 kuudesluokkalaista oppilasta. Tutkimus on osa suurempaa Suomen Akatemian rahoittamaa EmReg-hanketta, joka keskittyi lasten tunteiden säätelyyn luonnontieteissä. Aineisto on laadultaan kvantitatiivinen ja se koostui minäpystyvyyteen, yhteistyöhön ja emootioihin liittyvistä, Likert-asteikkoa hyödyntävistä kyselyistä.
Aineistoa käsiteltiin tilastotieteellisen analyysin keinoin, hyödyntäen Spearmanin järjestyskorrelaatiokerroin -menetelmää. Tulokset osoittivat oppilaan luonnontieteiden opiskeluun liittyvien minäpystyvyysuskomusten olevan positiivisesti yhteydessä edessä olevaan ryhmätyöskentelyyn ja siihen liittyvään yleiseen tunnetilaan. Tilannekohtaisen tunnetilan havaittiin olevan yhteydessä yleiseen motivaatioon opiskella fysiikkaa ja kemiaa, sekä fysiikan ja kemian tehtävien ja läksyjen tekemiseen liittyvään motivaatioon. Ryhmätyöskentelyn aikana oppilaan käsitykset ryhmän tehokkuudesta olivat yhteydessä jälkikäteen mitattuihin emotionaalisiin tulkintoihin koko ryhmätyöskentelystä.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että opettajan on tärkeä osata hahmottaa, mitkä asiat ovat eduksi oppilaiden luonnontieteen opiskelussa ja motivaation muodostumisessa. Motivaatiosta saatavat hyödyt ulottuvat parhaimmillaan pitkälle tulevaisuuteen — sekä yksilön itsensä että yhteiskunnan kannalta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]