Positiivisen pedagogiikan mahdollisuudet lisätä positiivista vuorovaikutusta päiväkodin henkilökunnan ja vanhempien välisessä yhteistyössä
Sinko, Anu (2021-09-30)
Sinko, Anu
A. Sinko
30.09.2021
© 2021 Anu Sinko. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202110019079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202110019079
Tiivistelmä
Päiväkoti on usealle perheelle paikka, jossa käydään joka arkipäivä, jossa voi tavata samassa elämäntilanteessa olevia ihmisiä ja jossa asiantunteva henkilökunta jakaa kasvatusvastuun vanhempien kanssa. Tällä hetkellä kasvatuksen ja opetuksen kentällä puhutaan paljon positiivisesta pedagogiikasta ja se näkyy myös valtakunnallisissa varhaiskasvatustyötä ohjaavissa asiakirjoissa. Tämän kandidaatin työn tavoitteena on selvittää, mitä positiivinen pedagogiikka tarkoittaa käytännössä päiväkodissa ja voidaanko sen avulla vaikuttaa vanhempien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Työni kattaa varhaiskasvatusikäisten päiväkodissa käyvien lasten perheet sekä esiopetusikäisten perheet, mikäli lapsen esiopetus järjestetään päiväkodissa.
Työni lähtökohtana on positiivisen psykologian teoriaan pohjautuva positiivinen pedagogiikka sekä varhaiskasvatustyötä ohjaavat valtakunnalliset ohjeistukset. Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisuuskatsausta. Lähteinä käytin suomen ja englannin kielistä tutkimuskirjallisuutta ja -artikkeleita sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita ja varhaiskasvatuslakia.
Tutkimukseni perusteella voidaan todeta, että yhteistyö alkaa jo jopa ennen lapsen päiväkotiin tulemista. Vanhempien on tärkeä saada heti yhteistyön alussa tunne, että heitä kuunnellaan ja juuri heidän ja heidän lapsensa tunteet ja mielipiteet ovat tärkeitä. Positiivisen vuorovaikutuksen ja sujuvan yhteistyön ytimessä on molemminpuolinen luottamus vanhempien ja henkilökunnan välillä. Tätä tukee henkilökunnan aidosti välittävä ja positiivinen suhde ryhmän lapsiin, jota positiivisen pedagogiikan käyttö rakentaa ja vahvistaa. Positiivinen pedagogiikka vallitsevana työskentelytapana läpäisee henkilökunnan ja lasten välisten suhteiden lisäksi myös henkilökunnan ja vanhempien suhteet lisäten positiivista vuorovaikutusta.
Työni lähtökohtana on positiivisen psykologian teoriaan pohjautuva positiivinen pedagogiikka sekä varhaiskasvatustyötä ohjaavat valtakunnalliset ohjeistukset. Tutkielma on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisuuskatsausta. Lähteinä käytin suomen ja englannin kielistä tutkimuskirjallisuutta ja -artikkeleita sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita ja varhaiskasvatuslakia.
Tutkimukseni perusteella voidaan todeta, että yhteistyö alkaa jo jopa ennen lapsen päiväkotiin tulemista. Vanhempien on tärkeä saada heti yhteistyön alussa tunne, että heitä kuunnellaan ja juuri heidän ja heidän lapsensa tunteet ja mielipiteet ovat tärkeitä. Positiivisen vuorovaikutuksen ja sujuvan yhteistyön ytimessä on molemminpuolinen luottamus vanhempien ja henkilökunnan välillä. Tätä tukee henkilökunnan aidosti välittävä ja positiivinen suhde ryhmän lapsiin, jota positiivisen pedagogiikan käyttö rakentaa ja vahvistaa. Positiivinen pedagogiikka vallitsevana työskentelytapana läpäisee henkilökunnan ja lasten välisten suhteiden lisäksi myös henkilökunnan ja vanhempien suhteet lisäten positiivista vuorovaikutusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31935]