Pienryhmätoiminnan edistävä vaikutus lapsen osallisuuteen varhaiskasvatuksessa
Palukka, Senni (2021-12-13)
Palukka, Senni
S. Palukka
13.12.2021
© 2021 Senni Palukka. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202112139292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202112139292
Tiivistelmä
Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa kandidaatin tutkielmassa selvitetään, miten pienryhmätoiminnan toteuttaminen edistää lasten osallisuuden kokemusta varhaiskasvatuksessa. Suurien ryhmäkokojen vuoksi pienryhmätoiminta on yleisesti käytetty pedagoginen toimintamalli päiväkodissa järjestettävässä varhaiskasvatustoiminnassa, joka edistää lasten mahdollisuutta osallisuuteen.
Tämän tutkielman aineisto on kerätty pääosin vuosina 2010–2020 julkaistuista lähteistä. Lähteet on valittu kriittisesti tarkastellen tutkielman aihepiiriä käsittelevistä teoksista ja artikkeleista. Tutkielman pääkäsitteinä olevat varhaiskasvatus, pienryhmätoiminta ja osallisuus avataan kattavasti osana teoreettista viitekehystä.
Pienryhmätoiminta on eduksi sekä lapselle että varhaiskasvatuksessa työskenteleville aikuisille, sillä se mahdollistaa jokaisen lapsen yksilöllisemmän huomioimisen ja toiminnan suunnittelun ja toteuttamisen jokaisen lapsen tarpeet ja mielenkiinnonkohteet huomioiden rauhallisessa ja paremmin hallitussa oppimisympäristössä. Pienryhmätoiminta lisää lasten kokemusta osallisuudesta, sillä yksilöt saavat paremmin äänensä kuuluviin ja rohkaistuvat osallistumaan yhteiseen toimintaan laajemmin pienessä ryhmässä.
Tämän tutkielman aineisto on kerätty pääosin vuosina 2010–2020 julkaistuista lähteistä. Lähteet on valittu kriittisesti tarkastellen tutkielman aihepiiriä käsittelevistä teoksista ja artikkeleista. Tutkielman pääkäsitteinä olevat varhaiskasvatus, pienryhmätoiminta ja osallisuus avataan kattavasti osana teoreettista viitekehystä.
Pienryhmätoiminta on eduksi sekä lapselle että varhaiskasvatuksessa työskenteleville aikuisille, sillä se mahdollistaa jokaisen lapsen yksilöllisemmän huomioimisen ja toiminnan suunnittelun ja toteuttamisen jokaisen lapsen tarpeet ja mielenkiinnonkohteet huomioiden rauhallisessa ja paremmin hallitussa oppimisympäristössä. Pienryhmätoiminta lisää lasten kokemusta osallisuudesta, sillä yksilöt saavat paremmin äänensä kuuluviin ja rohkaistuvat osallistumaan yhteiseen toimintaan laajemmin pienessä ryhmässä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]